De budgetmeter die ik sinds twee maanden hanteer doet zijn werk prima: ik zie extreem duidelijk hoe snel en hoeveel ik over mijn budget heenga. En dat is kort gezegd: snel en veel.

Vandaag ging mij een lichtje op. Als een dieet als Weight Watchers voor mij zo goed werkt wegens de duidelijk omschreven maximale inname - 29 punten per dag en 42 extra per week - waarom zou zoiets ook niet kunnen werken voor mijn budget? (Nou, ik kan feitelijk wel wat redenen bedenken. Zoals dat het best lastig gaat zijn om mezelf op alle fronten tegelijk aan te pakken: eten, beweging en uitgaven of  de beperking van sommige van die dingen. En daarnaast moet ik ook nog niet vergeten in het NU te leven.)

Als ik per maand maximaal 1000 euro heb voor variabele uitgaven, dan kan ik dat net als de WW-punten verdelen: maximaal 30 euro per dag, en 40 euro extra per week uit te geven. En moet ik een groter bedrag uitgeven dan moet dat al opgespaard zijn in de dagen daarvoor.

In theorie ziet het er goed uit. Dus moet ik dat maar eens in de praktijk gaan testen vind ik. Ik hou jullie op de hoogte.

5 reacties:

vlasje zei

Klinkt goed en logisch!

Vlijtig Liesje zei

Het klinkt goed inderdaad. Ik ben benieuwd naar je ervaringen.

Anoniem zei

da's puur om in de winkels uit te geven? Geen vaste lasten, abonnementen, onverwachte dingen kunnen uit een ander potje betaald worden?
Als dat niet het geval is, dan werkt het niet.
Groet,
Joke

Meibloempje zei

Het is voor boodschappen, kleding, brandstof, andere aankopen in winkels en online aankopen, uitgaven voor school, uitstapjes en dergelijke.

Wire zei

Ik stort op de rekening waar mijn pinpas bijhoort elke week €250,- Als van die rekening het saldo begint te zakken weet ik dat de hand op de knip moet.
Groetjes Wire