Sinds een maand of twee ben ik serieus bezig met anders eten en meer bewegen. Tot nu toe heeft dat flink resultaat gehad: ik ben al zeven kilo afgevallen en voel me weer lekker fit. Alleen die beweging is soms een uitdaging.
Het lijkt wel makkelijk: Je loopt wat meer, je fietst wat meer, je gaat eens extra fanatiek stofzuigen (hoewel ik huishoudelijke beweging totaal niet meetel als beweging.) Maar zet het ook zoden aan de dijk qua vetverbranding? Dat idee had ik nou weer niet. Leuk voor je conditie, maar ik had niet het gevoel dat ik sterkere spieren kreeg of een betere stroomlijn. 
Ondanks dat doe ik wel trouw elke ochtend een kwartier oefeningen (Fitonics, uit het gelijknamige boek) - al is het maar om alle gewrichten soepel te houden en niet vast te roesten. 
Ik heb overwogen om te gaan hardlopen, omdat velen daar dol-enthousiast over zijn, maar na kort maar hevig beraad zie ik het voor mezelf toch niet zitten. Zwakke rug, zwakke knieĆ«n, en als het koud wordt ongetwijfeld weer zwakke excuses. 
Het liefst doe ik iets in huis, en het moet ook nog afwisselend zijn, want ik hou niet van langdurig hetzelfde doen (uitgezonderd langdurig computeren, uiteraard).
En zo stuitte ik gisteren op Tabata. Wat is Tabata? Het is geen sport. Het is kortdurende intervaltraining die je met elke oefening kunt uitvoeren. Je traint 20 seconden op je allerhardst, dan 10 seconden rust, dan weer 20 seconden full speed, 10 seconden rust…en dat in totaal 8 keer. Je traint dus vier minuten. Het mooiste is om dan in die vier minuten afwisselend twee oefeningen te doen, bijvoorbeeld squats en pushups. Of hardlopen op de plaats en gewicht(jes) heffen. Nu klinkt vier minuten makkelijk, maar omdat je er vol tegenaan gaat valt dat nog niet mee. Na twee minuten zweet je al als een otter. En na vier minuten heb je het echt wel gehad. Van tevoren doe je uiteraard een paar opwarmoefeningen, en na die tijd een coolingdown. Ik had dus bedacht de Tabata in te passen in mijn Fitonics-routine. Eerst de helft van de Fitonics, dan ben ik al lekker opgewarmd, dan 4 minuten Tabata, dat is de training, en dan de rest van de Fitonics om weer af te koelen. En dat gaat prima. (okee, ik zit een uur na de training nog met bibberende beentjes, maar daar gaat het nou juist om, toch?)
Maar wat is nu het mooiste van Tabata? Door de korte periodes van hevige activiteit afgewisseld met rust, wordt de verbranding op gang gebracht, die (afhankelijk van hoe intens je traint!) tot 72 uur na de training kan aanhouden! En dat is een groot voordeel ten opzichte van bijvoorbeeld hardlopen. Afgezien nog van het feit dat je 1) er maar weinig tijd voor nodig hebt, 2) er niets voor hoeft te kopen, 3) het thuis kunt doen, en 4) het zo afwisselend kunt maken als je zelf wilt is het dus een manier van bewegen die verschil maakt. En daar wil ik me dan best een beetje voor inspannen, 4 minuten per dag.

Voor meer info: www.tabatatraining.org

P.S. Er is ook een heel fijne gratis tabata-app voor de iPhone...die telt voor jou de periodes van 20 seconden en 10 seconden weg met een totaal van 4 minuten!

0 reacties: