Bij Weight Watchers dacht ik altijd aan dames van een bepaalde omvang en bepaalde leeftijd die wekelijks bijelkaar kwamen om op de weegschaal te staan. Maar tegenwoordig kan het ook anders. I know, want ik volg inmiddels al zes weken het Weight Watchers online programma.

'Wat?' hoor ik je denken. 'Wat is er gebeurd met 'gezonde voeding' en 'natuurlijk eten'?' Nou, niks. Ik bedoel, dat doe ik nog steeds, gezond eten, natuurlijke voeding enzo. Alleen nu in betere hoeveelheden. Want noten zijn dan wel heel gezond, een heel bakje noten is dat dus niet voor je gewicht. En vet is oké, maar een hartige taart van bladerdeeg met een heel pakje slagroom, eieren, kaas en spek is echt te veel van het goede.

Dus ik eet nog steeds roomboter, kokosolie, avocado, alleen in andere hoeveelheden. Bovendien is het Weight Watchersprogramma niet wat het vroeger was. Het is beter. De punten (propoints) worden niet afgemeten aan enkel calorieën, maar ook aan andere voedingsstoffen en hoe het verteerd wordt. Groente en fruit kosten je nul punten. Beweging is een belangrijk onderdeel van het programma. De fitformules houden je bij de les of je wel genoeg (!) belangrijke voedingsstoffen binnenkrijgt. Kortom, je wordt door het hele systeem gemotiveerd om gezonde keuzes te maken, voldoende te eten, veel groente en fruit te eten, water te drinken en meer te bewegen.

En ja, dat je op die manier afvalt wist ik natuurlijk allang. Dat weet iedereen! Maar iets weten en iets uitvoeren zijn duidelijk twee heel verschillende dingen. Mijn theorie (allemaal zo leuk beschreven op dit blog) was helemaal in orde, maar lag een wereld verwijderd van mijn praktijk.
Het Weight Watchers programma helpt me om die plannen wél uit te voeren. Ik zie plotseling waar het al die tijd fout ging en die zes weken ben ik zes kilo afgevallen. Zonder dat ik het gevoel had ergens op in te leveren. Geen rijstwafels, light-frisdrank of halva-vla voor mij, maar gewoon eerlijk eten. As usual. Maar dan beter.

En aangezien je alles kunt eten wat je wilt, is dit systeem geschikt voor iedereen. Of je nu vegetarisch eet of geen gluten mag, of je nu zonder suiker wilt leven of zonder zuivel - het kan gewoon allemaal. Dus ik zeg: doen!

0 reacties: