Meer gedoe met de bank. Maar dan met die andere bank. De ING.
Ik was een dagje naar Groningen donderdag en had (uiteraard) van tevoren gecheckt hoe het met het banksaldo stond. Nou, dat was niet denderend. (Dat is elk jaar in september hetzelfde liedje, klanten betalen laat omdat de ze door de vakantie geen geld meer hebben, en bovendien vergeten ze vaak van een maand te betalen, omdat ze toen op vakantie waren.) Maar ik kon voor dringende dingen nog wel iets opnemen. Reizen doen we tegenwoordig op OV chipkaart, en daar stond nog saldo op, genoeg voor de heenreis in elk geval, dus alles was in kannen en kruiken.

Totdat ik in Groningen iets wilde afrekenen en de pinautomaat meedeelde dat er geen saldo was. Huh? Vreemd. Technisch gezien was het natuurlijk correct, maar ik moest nog minstens 200 euro 'ruimte' hebben. Heel raar. Dus maar van een andere rekening betaald, die daarna dus op nul stond. Voor de zekerheid maar even naar de bibliotheek gegaan om te kijken wat er precies aan de hand was. Was er een groot bedrag afgeschreven? Maar waarvan dan? Ik wilde mezelf eerst geruststellen. Dat niet de rekening geplunderd was (door iemand anders dan mijzelf, bedoel ik).

In de bibliotheek bekeek ik snel mijn bankrekening en haalde ik opgelucht adem. Zie je wel, 'ruimte' zat. Dus de pinautomaat had vast een fout gemaakt. Op naar de oplaadautomaat voor de OV-chipkaart, om saldo voor de terugreis op te laden.
Uh-oh...'onvoldoende saldo'. Wat nu? Ik had toch net gecheckt dat ik nog 200 euro ruimte had? Was het pasje misschien kapot? Dan maar met mijn andere pasj........oja...die rekening stond inmiddels op nul.
Hmmm. Ik had ook nog een anonieme OV chipkaart bij me! Gauw checken... maar nee, ook net te weinig om op thuis te komen. Gelukkig kon mijn moeder nog 5 euro op mijn OV-chipkaart zetten, anders was ik nu nog steeds in Groningen geweest. Dan ben je 37 jaar, heb je een eigen bedrijf en moet je mammie je treinkaartje betalen haha.
Maar wat raar. Ik dacht: als het pasje niet deugt, kan ik misschien wel geld van de ene rekening overschrijven naar de andere. Na een ingewikkelde procedure (de tancodes komen op een telefoon binnen die ik niet bij me had, dus moest dochter de code doorbellen naar de telefoon van mijn moeder die hem dan hardop kon zeggen zodat ik hem kon intypen op mijn telefoon...) dacht ik het voorelkaar te hebben. Maar nee. Opdracht geweigerd, onvoldoende saldo.
Vreemd, heel vreemd. Toen we later bij de V&D zaten besloot ik toch maar eens met de bank te bellen. Was onze rekening misschien gehackt? Hadden we iets verkeerd gedaan?
Nee, ik had niets verkeerd gedaan, legde de ING-medewerker mij uit. De ING had besloten de mogelijkheid tot roodstaan op alle zakelijke rekeningen op te heffen. En dat hadden ze die nacht ingevoerd. Zonder brief vooraf, zonder bericht. Ze hadden het wel vermeld op de homepage van ING.nl. Maar ja, daar kom ik nooit - ik ga rechtstreeks naar de inlogpagina van het internetbankieren. Ik was verbijsterd. Hoe kunnen ze zoiets nu doen zonder mensen even een seintje te geven? Ik heb dus meteen een klacht ingediend. Normaal word je doodgegooid met brieven, waarvan vele nutteloos. Een paar weken geleden nog: dat de kinderen van hun jeugdrekening niet langer 1000 euro per dag kunnen opnemen, maar nog slechts 250 euro. Nou ik kan je vertellen, dat was een heel nutteloze brief, haha. Maar dit melden ze gewoon niet?

Nu vind ik het helemaal prima dat we niet meer kunnen roodstaan. Op onze privé-rekening hebben wij zelf het roodstaan geblokkeerd (waar de bank toen nog vreselijk moeilijk om deed!).  We gebruikten het roodstaan van de zakenrekening ook maar zelden, maar september is financieel gezien een lastige maand voor ons zoals ik boven al uitlegde. En of je de bodem nou bereikt bij nul, of bij min tweehonderdvijftig - ergens houdt het gewoon op. Maar dat ze ons dat niet van tevoren vertellen vind ik wel heel raar.

We hebben nu (zei de ING medewerker) wel de mogelijkheid om een zakelijk krediet aan te vragen...daarvoor mogen we dan langs de bank met een ondernemingsplan. En een heleboel rente betalen en een toeslag. Maar weet je wat? Dat doen we gewoon niet. We redden ons wel. Met of zonder ING.

En ik ben weer thuisgekomen, dus uiteindelijk kwam alles nog goed. Behalve onze relatie met de ING.


P.S. En voor degenen die zich zorgen maken over onze financiële situatie...niet doen. Toen ik thuiskwam lag er een brief van de belastingdienst, afdeling toeslagen, dat we een flink bedrag tegoed hebben van vorig jaar. :-)  En al dat geld heb ik nu niet uitgegeven in Groningen. That's life.

3 reacties:

Anoniem zei

Wat een bhinderlijk gedoe bij die bank. Lekker weg bij de ING en een goede bak zoeken. Gr. Lege Zakken Vrouw

Vlijtig Liesje zei

Ik kan ook niet 'rood staan' en dat bevalt mij uitstekend! Ik wil ook helemaal geen geld uitgeven dat ik feitelijk niet heb.

Elvira zei

Ik ben dik tevreden over de ASN bank. Een bank met respect voor mens en natuur!