Het is weer najaar...tijd van de oogst. En het liefste oogsten we natuurlijk wat we niet hebben gezaaid, waar we helemaal geen inspanning voor hebben verricht. Dingen als bramen, vlierbessen en rozenbottels. Zomaar, gratis uit het park. Is er iets consuminderiger? Denk 't niet.

En dit jaar is er echt enorm veel van alles. Dus maar even een door de gemeente verstrekt (en zo gezellig dichtbij het park beschikbaar hondepoep)zakje volgeplukt met vlierbessen, en ook eentje met rozenbottels. En gisteren een heerlijke vlierbessenjam gemaakt. Anderhalf potje, nee, dat is niet zo veel, maar dat hoeft ook niet. Ik ben de enige echte jam-eter bij ons, dus het wecken van driehonderd potten zoals bij ons thuis vroeger gebeurde is een tikkeltje overbodig. Nog afgezien van het feit dat we geen fatsoenlijke kelder hebben om driehonderd weckflessen met jam op te slaan.
Nu wil ik aan de rozenbotteljam. Die maakte mijn oma vroeger ook. Maar dat ziet er ietsje ingewikkelder uit, want met zeven en uitlekken en pitjes...dus ik zoek nog een goed maar makkelijk recept. Iemand?

2 reacties:

Kniepertie zei

Niet echt gemakkelijk maar je kan de gehalveerde bottels na de eerste kook 2 of 3 keer door een passeerzeef draaien en daarbij steeds een fijnere zeef gebruiken. Daarna opkoken tot jam.
Natuurlijk krijg je dan geen stukjes rozebottel in de jam maar ook geen pitjes ;-) en 't is vast makkelijker dan rozenbottels ontpitten
Suc6

mevrouw Jee zei

Dit jaar heb ik ook extreem veel geplukt. Ik had 3 kilo bramen en 3 kilo vlierbessen! Ik geef veel weg van wat ik maak want we krijgen het anders niet op. Hoewel een flesje vliersiroop er hier aardig doorheen fietst in de winter.