Op sommige dagen heb ik echt de pest aan elektrische apparaten. Zo'n dag als vandaag bijvoorbeeld. Zo'n dag waarop de koelvriescombinatie van 5,5 jaar oud het begeeft. Het lichtje werkt nog, maar hij slaat niet meer aan. Googelen leerde mij dat het dan misschien de thermostaat is, en dat je die misschien zelf kunt vervangen. Nou, we hebben de boel opengeschroeftd maar niets gevonden dat er uitzag als een thermostaat, laat staan dat we iets konden vervangen.
Daarom de hulpdienst gebeld om te vragen naar de kosten van een monteur. Nou, helaas, als er een monteur komt ben je al 75 euro ex BTW kwijt terwijl hij nog niets heeft gedaan. Dat stuit mij een beetje tegen de borst. En als er dan nog wat gerepareerd moet worden komt het op zo'n 70 euro per uur. Ik herinner mij de reparatie van de oven die ons al best duur kwam te staan, maar ja dat was een apparaat van 1200 euro, die wissel je niet zo even in. Met dit gevalletje lopen we al redelijk snel de kans dat repareren even duur is als een nieuwe koelkast.

Dus wat te doen? Echtgenoot gaat voor een nieuwe koelkast. Ik heb geen zin om er een uit te zoeken, dat kost me weer dagen van mijn leven, want een nieuwe koelkast moet wel perfect zijn. Bovendien voel ik me ziek (grieperig) dus staat mijn hoofd er echt niet naar. Ondertussen ontdooit mijn voorraadje vlees en brood en vis. De kaassoufflees zijn  vanmiddag voor de zekerheid maar vast opgegeten, zonde om te laten verpieteren nietwaar?

Kunnen we niet gewoon zonder koelkast? Het is koud genoeg. We hebben een trapkast waar altijd een kille wind waait, zelfs in de zomer. En dan kan de koelkast ook niet weer kapotgaan.
Volgens verschillende  mensen kan het best.  Greenpa doet het zelfs al 31 jaar zonder fridge... cool!

6 reacties:

Pluk de dag zei

Balen dat je grieperig bent, straks heb je vast weer heel veel energie om je te verdiepen in een nieuwe energiezuinige koelkast! sterkte! groetjes van peet

Consuminderen met Marianne zei

Allereerst beterschap ermee!

Mijn moeder zette in de herfst ook altijd de koelkast uit en die ging pas weer laat in de lente aan. We hebben nog zo'n ouderwetse kelder en daar is het nog behoorlijk koud.
De diepvries deed ze niet eens meer aan, want vond dat zonde van de stroom. De reclame van zoveel broden inslaan, wogen niet op tegen de verbruikte stroom.

Ook ik heb geen aparte grote diepvries, maar een bovengedeelte op de ijskast.

Sterkte met de keuze: wel of geen nieuwe. Ik zou denk ik ook gaan voor een nieuwe. Dat grapje voor een monteur zou best wel eens 250 euro kunnen kosten, dat is een halve nieuwe.

AnnElise zei

Vervelend dat je grieperig bent! Ik hoop dat je snel weer op de been bent.
Misschien moet je het gewoon een poosje proberen om te leven zonder diepvries. Wij hebben niet altijd een diepvries gehad en in die tijd ging het leven gewoon door!
Groet,
Annelies (WW)

Lady of the house zei

Potverdetje! Dan ben je niet blij! Jullie hebben al net zo veel geluk met je koelkast als wij. Wij hebben ruim een half jaar op een nieuwe bovenplaat gewacht omdat die gescheurd was. Uiteindelijk is er nieuwe gekomen en onder veel gescheld van mij kant viel het onder de garantie....
Nu hangt de deur alsnog scheef, staat ie vaker open dan dat ie dicht is en is het wachten tot het bovenblad weer scheurt.

Succes met uitzoeken. Ik ken je. Jij houdt stiekem veel te veel van electronica om niet een nieuwe koelkast te willen.
Ga voor zo'n coole smeg...jaren 50 model.
In rood ofzo....:-)


Beterschapsels!!! (Stop je hoofd anders ff in de vriezer)

x Chris

Oog op de Toekomst zei

Als je er goed over nadenkt, zouden we 's winters inderdaad zonder koelkast moeten kunnen. Intrigerend idee wel. Je moet dan alleen wel in de gelegenheid zijn om regelmatig boodschappen te doen, zodat groenten en vlees niet te lang hoeven te liggen. En creatief zijn met je maaltijden. En daar moet je dan maar net de tijd en de zin voor hebben. Sterkte met je grieperige gevoel. Als je je beter voelt, komt het aha-moment waarschijnlijk vanzelf.

Vlijtig Liesje zei

een leven zonder koelkast kan ik me niet voorstellen! Ik hecht veel waarde aan die lage temperaturen.