Het is weer de tijd van de nieuwe kookboeken! Altijd fijn in oktober - de maand van onze trouwdag; de cadeautjes liggen dan zo lekker voor de hand.

Zo is er helemaal nieuw het Vis&Veg-boek (ik las de eerste tien keer Vis&Vega, maar het heet toch echt Vis&Veg!) van uitgeverij Snor. Voor iedereen die wel eens een dagje geen vlees wil eten - of misschien zelfs vier dagen in de week. Het boek bevat maar liefst 192 recepten voor vleesloze maaltijden.

Het eerste wat opvalt aan Vis&Veg is de binding. Je kunt de katernen zien aan de rugzijde! Het stevige kartonnen kaft van het boek zit er niet omheen, maar vormt een soort inwendig skelet. Heel origineel (en heel interessant wanneer je zoals ik een cursus boekbinden hebt gedaan). Het boek blijft daardoor ook lekker openliggen.

De recepten zijn ingedeeld per seizoen. Voor de winter lekkere stoofschotels en warme hartige taart, voor de zomer tuinboontjessalade en frisse soep. Het boek ziet er heel fleurig uit met veel tekeningen, illustraties en kleur. Achterin zit een index met de recepten op alfabetische volgorde.

Na bestudering van het boek en de recepten heb ik hier een lijstje met plussen en minnen.
Plus: Uitgeverij SNOR maakt gewoon hele mooie boeken, echte feel-good items, net even anders dan andere boeken. De recepten in dit boek zijn 'van vrienden voor vrienden', oftewel ingezonden door lezers. (En ja: Op pagina 10 staat het recept dat ik heb ingezonden, een recept van mijn collega - die in de volgende druk ook vermeld gaat worden, aldus uitgeverij Snor.)
Ook plus: Het goede idee van vleesloze maaltijden. Behalve uit idealistisch oogpunt ook handig als je even geen vlees in huis hebt. Dat maakt mij fan van groentekookboeken (en inderdaad, dan moet je natuurlijk wel groente in huis hebben).
Nog een plus: De binding zorgt dat het boek opengeslagen goed blijft liggen...echt wel handig als je aan het koken bent!
Plus: De recepten zijn niet te hoog gegrepen. Het is lekker huis-, tuin- en keukenniveau. Geen haute cuisine voor een volle beurs, maar down-to-earth recepten voor mensen zoals jij en ik.

Min:
Een afwijking van mij misschien, maar door het afwisselende lettertype en de hele vrolijke illustraties vind ik het boek wel een beetje minder leesbaar. Het had overzichtelijker gemogen.

Maar daar moet ik aan toevoegen dat ik wel extreem lay-out-pietluttig ben. Zo moet een recept altijd in zijn geheel op één bladzijde staan (meerdere recepten op een bladzijde is oké, maar dan wel in hun geheel...geen verhalen die op de volgende pagina verdergaan a.u.b.), en er moet genoeg wit omheen zijn. Als er een foto bijhoort dan graag de foto naast het recept en niet drie bladzijden verder of eerder. De ingrediënten moeten van boven naar beneden staan en niet van links naar rechts want dan raak ik de draad kwijt. Dus hoewel ik kookboeken verzamel worden veel kookboeken al afgekeurd nadat ik slechts een blik op de lay-out heb geworpen.

Maar goed, terug naar Vis&Veg: voor wie graag wat variatie op tafel wil met recepten zonder vlees is Vis&Veg zonder meer een interessant boek. En dussssss.....heb je hier (met dank aan uitgeverij Snor!) de kans om het boek te winnen.  Eerste druk, gesigneerd en wel: met een handtekening van mij bij het recept op bladzijde 10!
Wat moet je doen? Laat een reactie achter op dit blog. Ik trek volgende week woensdag (12 oktober) een   winnaar!

14 reacties:

Anoniem zei

Oh, dat is wel een hele leuke give away en ik doe graag mee

Groetjes
Femke

Anoniem zei

Jee leuk zeg! Ik ben heel benieuwd geworden naar het boek n.a.v. je beschrijving en maak graag een kans...

Groet,
Inge

Elvira zei

Dat klinkt goed! Ik ben een groot voorstander van 'veg'. Lekker consuminderig. Met drie kleine kinderen die niet erg dol zijn op groente (maar óók niet op vlees...) moet je wel enige creativiteit inzetten om toch nog volwaardige maaltijden voor te zetten. Dus... inspiratie is altijd welkom!

Lady of the house zei

Jaaah leuk!! Hebbe hebbe hebbe!!!

Mooie dag voor gekozen trouwens: Dierendag!

groetjes Chris

astrid zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
astrid zei

Nou, die kans laat ik me niet ontgaan. Elke dag voor 11 personen koken, liefst zo consuminderig mogelijk maar wel gezond en lekker en met drie veggies erbij....pfff een beetje inspiratie op zijn tijd kan geen kwaad!

oma zei

leuke manier om je volgers weer in de pen te laten klimmen,

mamma

Vlijtig Liesje zei

Herkenbaar: de layout van de boeken van Snor is vaak heel druk. Ik vind het altijd net ADHD boeken!

kallie zei

Ik ben benieuwd wat het recept is, dat jij hebt ingestuurd. En omdat ik toch maar eens aan de vis moet vanwege de visolie van mij ook een berichtje.

Ellen1979 zei

Oh, wat leuk! Ik doe graag mee. Halverwege je verhaaltje wilde ik in de boekhandel gaan kijken ;)

Anoniem zei

Jaaaaaa, ik doe ook mee. Ik hou van de boeken van Snor! En heb dringend behoefte aan verse inspiratie voor mijn wekelijkse groentetas.
Groet van Tea

Marjorie zei

Mag ik ook meedoen ? Ik wil het liefst zo vleesloos mogelijk eten (lastig met een paar mannelijke pubers in huis) en heb af en toe inspiratie nodig.
Groet, Marjorie

oma zei

en wie is de winnaar?

Meibloempje zei

Namens collega die het recept aan mij leerde - maar hier vreemd genoeg geen post kon plaatsen - zij is nr 13 van de meedingers.