Voordat je het weet is de week - weet je nog? No Impact Week - weer half voorbij. Ik heb het razend druk met Een Opdracht (Mijn eerste Klus!) en mijn dagen plan ik nu nogal strak in om ook het huishouden nog voortgang te laten vinden. Want geld verdienen is natuurlijk best aardig, maar er moet 's avonds wel eten op tafel staan.

ZONDAG: CONSUMEREN Deze week ga ik eerst eens kijken of ik minder impact kan maken door minder te consumeren. Dat moet wel lukken, want ik heb het te druk om naar de winkel te gaan. :-)

Verder wordt er in de handleiding gevraagd om het afval dat je zelf maakt gescheiden te houden. Nu is dat  niet zo heel veel. Ik heb wat tandenstokers gebruikt. En verder gooi ik vooral verpakkingsmateriaal weg dat niet van mij alleen is. Zo ben ik vandaag bijvoorbeeld door de keukenkastjes gegaan om lege en halflege verpakkingen te verwijderen. (Half pakje crackers: de crackers gaan dan in het afsluitbare doosje waar ze eigenlijk in horen, maar wat iedereen vergeet te doen; de verpakking kan dan weg. Een halve zak linzen gaat in een glazen pot, verpakking gaat weg...). Dat levert meteen een behoorlijk afvalberg op. Maar dat is dus allemaal 'gezins-afval'. Ik drink geen frisdrank uit flessen, ik heb geen persoonlijk oud papier (de post is deze week ook al voor het hele gezin). De doos eieren heb ik net niet leeg gemaakt, en dus kon ik die nog niet bij het oud papier doen. Geen schokkende ontdekkingen tot nog toe.
Met het opruimen van de keukenkastjes heb ik gelijk een tip in de praktijk gebracht: in plaats van uren te shoppen...ruim je kast op...Goed idee! Mijn kledingkast heb ik trouwens ook weer opgeruimd, want omdat ik veel afval (ha, woordspeling!) kan er ook veel kleding weg. Nieuwe kleding komt uit de kringloopwinkel, een tip die ook in de No Impact handleiding staat.

MAANDAG: AFVAL. Voor gisteren stond er op het No Impact-menu: maak een 'geen-afval-kit' met een herbruikbare beker, een zakdoek, herbruikbare & afsluitbare zakjes en bakjes. Nou, daar ben ik denk ik al best goed in, geloof ik. Ik heb een RVS drinkfles (maar ik moet toegeven dat ik toch nog wel eens uit een plastic flesje drink. Maar die flesjes hergebruiken we hier eindeloos.) Ik heb nog steeds stoffen zakdoeken. Ik heb een saladebeker om salade mee te nemen. Ik heb herbruikbare plastic zakjes van Ikea, en die hergebruiken we ook echt. Afgelopen vrijdag heb ik een beker van huis meegenomen naar mijn werk, zodat ik daar geen plastic bekertjes meer hoef te gebruiken. (Drinken uit plastic bekertjes smaakt trouwens ook vies.)
De vragen over afval zetten wel tot denken aan. Het is echt lastig om geen of weinig afval te produceren. Dat komt vooral omdat alles wat je koopt (ook eten) al voorverpakt is. Zelfs als het uit de biologische winkel komt zit het nog in plastic verpakt: twee citroenen op een schaaltje met plastic eromheen...
Als tip bij het thema Afval staat er nog: Waardeer cadeautjes die niet zijn ingepakt. Cadeaupapier wordt toch maar weggegooid. Bij dezen, mam... deed je het al die jaren al helemaal goed!

DINSDAG: VERVOER. Motto van de dag: verbrand calorieën, geen benzine. Daar kan ik nou helemaal achter staan. Elk half uurtje dat je wandelt, en elk kwartier dat je fietst telt lekker mee om je gewicht op peil te houden. Tegelijkertijd doe je het milieu goed. Een tip die ook gegeven wordt: Koop boodschappen groot in. Dat doen wij al een hele tijd. We halen slechts één keer per week boodschappen. Dat bespaart je so wie so onnodige aankopen. Want hoe vaker je in de winkels bent, hoe meer je verlokt wordt tot het kopen van dingen. Ook de tip om de auto niet stationair te laten draaien wanneer je stilstaat voor een brug passen wij al heel lang toe. Hier zijn wij dus goed op weg.

Op het werkblad 'LAAT VAN JE HOREN' wordt er aandacht gevraagd voor allerlei milieudoelen. Een actie die ik nog niet kende is "Ik scrub plasticvrij". (<--klik!) Ik dacht dat scrubjes werden gemaakt met ... nou ja... natuurlijke dingen zoals zandkorreltjes of suiker. Maar de meeste scrubs blijken vol plastic te zitten! Daar zie ik het nut niet van in. Dus dan wijs ik graag de fabrikanten op het feit dat het reuze ongezond en milieuvervuilend is om plastic door het riool te spoelen. Volgens mij hebben de vissen geen behoefte aan scrub.

En zo is de eerste helft van de week voorbij. Wat wil ik nog veranderen? Ik zou wel van die stoffen groente- en fruitzakken willen, zodat ik in de winkel de appels niet in alweer een plastic zakje hoef te stoppen. En misschien moeten we nu eindelijk maar eens die Nee-Ja sticker opplakken.

3 reacties:

oma zei

dank!

mamma

Anoniem zei

Goed gedaan! Gr. LZV

Lady of the house zei

U bent er goed mee bezig!

x Chris