WOENSDAG: VOEDSEL
De afgelopen week was het No Impact Week voor mij. Woensdag ging het over voedsel. Voedsel is mijn favoriete onderwerp. Eten, lekker eten, gezond eten, diëten, kookboeken...ik hou ervan. Mijn grootste probleem met voedsel is dat ik nog te vaak voedsel weggooi, wat ik heel erg vind. We hebben al wel vooruitgang geboekt: sinds ik (heel ongezellig) niet meer voor iedereen brood smeer wordt er nauwelijks nog brood weggegooid wegens 'verkeerd' beleg, 'foute boter' of gewoon teveel gesmeerd. Dat is dus goed. Maar op andere fronten gaat het nog wel eens mis. Zo belandt mijn biologische broccoli uit de groentetas nog wel eens helemaal uitgebloeid in de container. Ik ben dol op broccoli, maar ik krijg er echt vreselijke pijnen van, dus ik durf het niet meer te eten. De broccoli blijft eerst een week (of twee) liggen omdat ik het niet over mijn hart kan verkrijgen een perfecte broccolistruik in de prullenbak te werpen, maar als hij helemaal geel geworden is gooi ik het dan uiteindelijk toch maar weg. Zonde. Ik heb de afgelopen week besloten dat wanneer ik weer broccoli in mijn groentetas aantref ik het direct weggeef, dan heeft iemand anders er nog iets aan.

In de No Impact handleiding stond voor Woensdag dat je moet uitzoeken wat de invloed van wat je eet op het klimaat is. Beetje ingewikkeld lijkt me dat, maar 'there's an app for that!' Ik vond een app van Milieucentraal; de G&F kalender. Daarmee kun je eenvoudig in de supermarkt opzoeken of de groente en fruit die je wilt kopen wel klimaatvriendelijk (vlieguren, kasteelt enz.) geproduceerd is. Zo krijgen uien uit  bijna het hele jaar door een A-label want afkomstig uit Nederland, maar in april, mei en juni komen ze uit Nieuw Zeeland, en krijgen ze een C.
Door deze app wordt het erg makkelijk om milieuvriendelijker beslissingen te nemen. Er is trouwens ook een Viswijzer app, waarmee je kunt zien welke vis duurzaam gevangen is. Dit zijn dingen die ik wel kan integreren in mijn leven.
Ook wordt er aangeraden om af en toe vegetarisch of veganistisch te eten. En dat doen wij ook wel, ik hou er wel van om dingen uit te proberen. Ik heb onlangs de produkten van de Vegetarische Slager ontdekt (tonijn, grill-'vlees') en die vind ik eigenlijk nog lekkerder dan de originele vleesprodukten!
Onze eigen lunch meenemen doen wij ook. Zelfs als we een dagje uitgaan nemen we broodjes en water mee, en er wordt niet eerder iets anders gegeten dan dat het meegebrachte voedsel op is. Dat vinden de kinderen niet altijd even leuk, want het idee van een dagje uit is ook 'lekker eten'. En dat kan ik me ook wel voorstellen, vandaar dat we meestal niet de hele dag op meegebracht voedsel leven, maar een tussenweg hebben gezocht tussen zuinig en gezond enerzijds, en leuk en feestelijk anderzijds.

DONDERDAG: ENERGIE
Mijn energiebesparing bestaat vooral uit het aantrekken van een dikkere trui wanneer ik het koud krijg, en het meenemen van een kruik naar bed voor de koude voeten. Wij hebben best veel apparaten aanstaan, maar die kan ik niet altijd uitzetten 's nachts, omdat ik programma's wil opnemen. Nou ja, kan niet is natuurlijk de verkeerde woordkeus. Wil niet lijkt er meer op. Aan spaarlampen heb ik een bloedhekel, ledlampen zijn wel oké. Ik combineer altijd meerdere gerechten als ik de oven aanzet, en als ik maar iets kleins hoef te bakken, gebruik ik het kleine oventje in plaats van de grote oven onder het zespitsfornuis. Conclusie: Ik doe wel iets an energiebesparing, maar dat kan beter.

VRIJDAG: WATER
In het kader van de No Impact Week heb ik er maar weer eens op gehamerd dat douchen geen half uur hoeft te duren. Als reactie kreeg ik gisteren van dochter te horen: Ik sta nog maar 7 minuten onder de douche, terwijl jij gisteren 11 minuten gedoucht hebt! (En dat klopt, maar ik bespaar weer energie omdat ik van het douche-gedeelte de muren en vloer schoonmaak terwijl ik douche! Dat is zoveel makkelijker als jij en de douche toch al nat zijn.)
Water is ook wat ik het meeste drink. Ik had al een RVS-drinkfles, maar ik heb zaterdag een Dopper gekocht, en die bevalt me stukken beter. De dop is eenvoudig open te draaien, je kunt het flesje heel goed schoonmaken, en hij weegt niet veel. Verder zitten er geen ongezonde stoffen in. Nu wordt het tijd voor een groot Nederlands watertappuntennetwerk!

ZATERDAG: PAY IT FORWARD
Geven voelt beter dan nemen, zegt de No Impact handleiding. En dus moeten we allemaal iets gaan doen. Vrijwilligerswerk. Ha, die kan ik afvinken. Ik ben vrijwilliger in de mediatheek van de middelbare school. (Kom ik daar even makkelijk mee weg!)

ZONDAG: ECOZONDAG
Doe maar even niets. Lekker voor jezelf en voor het milieu.

Conclusie
Een week No Impact is goed om stil te staan bij elk aspect van het leven waar ik nog wat verbeteringen kan aanbrengen wat betreft milieuvriendelijkheid en gezondheid. Maar om alle tips en links te volgen die er gegeven worden, en alle goede ideeën in te voegen in ons leven heb ik meer tijd nodig dan een week.

5 reacties:

Oog op de Toekomst zei

Alle kleine beetje helpen gaat nog steeds op, toch? Zonde van de broccoli, en jammer dat je het zelf niet kunt eten, maar eten je overige gezinsleden het ook niet? Kun je niet een keer twee soorten groenten bij de maaltijd maken?

Anoniem zei

Ik heb de helft van mijn leven in groente en fruit gezeten en de Nederlandse ui is het hele jaar beschikbaar. Wanneer ik bij bv.bij Lidl uien koop, komen ze het hele jaar uit Nederland. Je herkent ze aan de iets donkere schil met zwart erop. Uien uit Spanje en Nieuw-Zeeland hebben een glanzende lichte schil zonder zwart erop.
Gr. LZV

Anoniem zei

Ik haat ook spaarlampen. Lampen van 7 watt...wat moet je ermee?
En dan maar gek vinden dat mensen depressief worden.... De gloeilamp gaf tenminste nog normaal licht!!!
Ja ja ik ben heel erg on mileubewust gewoon nog fan van de gloeilamp.
En aangezien die er zometeen uitgaan worden ze overal voor een prikkie aangeboden, zodat ik ze insla als een dolle.
Das toch ook milieu-verantwoord? Hoeven ze tenminste niet weggegooid te worden en ik bespaar alle milieufreaks de twijfel tussen goedkoop maar zondig en duur.

Gr Chris

Meibloempje zei

@ Chris - ha, eindelijk een excuus voor mijn gloeilamp-inzamelwoede.... ik koop ze ook op. Ik word echt gedeprimeerd van spaarlampen (van sommige TL lampen ook trouwens) en het schijnt dat dat zelfs al weer bewezen is, dus ik sta niet alleen...

(van een website geplukt:)

Redenen om de spaarlamp niet aan te schaffen:

het synthetische licht van de spaarlampen is slecht voor de biologische klok, omdat de blauwtinten in het licht de aanmaak van het slaaphormoon remmen.
verstoring van het bioritme heeft onder andere tot gevolg: hartinfarcten, kanker en depressie.
voor mensen met een gevoelige huid is het ook beter de spaarlamp niet in huis te halen, je kan er nogal wat huiduitslag van krijgen.
migrainemensen en epileptici, niet doen, de kans op aanvallen vergroot bij het gebruik van spaarlampen.
spaarlampen bevatten zware metalen, die erg schadelijk zijn voor het mllieu zoals: kwikgas.

Meibloempje zei

@ LZV - dat is fijn, van die uien! Ik gebruik ze namelijk dagelijks.