In navolging van mijn zus en vele anderen maak ik de balans op van dit jaar. Ik ben erg benieuwd. Wat heb ik bereikt? Wat ben ik allemaal alweer vergeten?

- Bureau: 2011 begon heftig voor ons. Snuffelend in mijn oude blogs kom ik erachter dat wij binnenkort iets te vieren hebben: Bureau Micke is dan precies een jaar bij ons in huis! Inmiddels wel enigszins beschadigd, maar ik ben er nog steeds meer dan gelukkig mee. Ook het huwelijk heeft standgehouden. De auto echter heeft het niet jaar niet volgemaakt en is ingeruild voor een IKEA-fähig exemplaar: een Ford Transit bestelbus. Mogen er nog vele meubelen in vervoerd worden!

- Bouwen: In januari van dit jaar begon ik met kasten te schuiven en verbouwde ik de woonkamer. Enneh...vorige week heb ik weer alles verbouwd. Ik wist niet eens meer dat ik dat in 2011 al een keer gedaan had.

- Beweging: Op 15 januari kocht ik allerlei nuttige dingetjes om mee te oefenen en te trainen. Mijn sportschool in een shopper noemde ik het. Is dat nog wat geworden, dit jaar, dat oefenen? Ja! Ik heb dit hele jaar vrijwel iedere ochtend oefeningen gedaan! Ik kocht later nog een fijne oefenmat erbij (een yogamat, 6 mm dikte) en die dingen voldoen perfect om elke dag gezond te beginnen. Ik heb dus nu spieren en zo. Oja, en ik ben ook 15 kilo afgevallen, maar dat komt ook een beetje door Weight Watchers.

- Boeken: Ik kocht dit jaar best wel veel boeken. Weer. Ondanks alle zuinige plannen (weer). Zo schafte ik aan: Eenvoud in je leven, eenvoud in jezelf. Weight watchers, in lijn met je leven. De Voedingspiramide. Weten over (h)eerlijk eten. Bijnieruitputting. Rucola (kookboekje). Heerlijke spreads (kookboekje). Het eet jezelf mooi, slank en gelukkig kookboek. Versimpel je leven. Plenty. Gezond lekker eten. Smaakvrienden. Ik liet ook een doos vol boeken van Ruediger Dahlke (over ziektes en wat ze betekenen) uit Duitsland komen.

Ik heb dit jaar dus weer heel veel gelezen en heel veel geleerd en heel veel inspiratie opgedaan. Naast de boeken die ik gekocht heb, leende ik dit jaar 106 boeken uit de bibliotheek, dus dat abonnement heb ik er ook wel weer uit. Verder kreeg ik nog een aantal boeken: Meer energie, Vis&Veg, het Nutella bakboekje (volgens echtgenoot precies iets voor mij maar wie dit blog vaker leest zal beseffen dat hij dat boekje vooral voor zichzelf heeft gekocht in de hoop dat ik iets met veel Nutella zal gaan bakken. Kijk nog eens welke boeken ik voor mijzelf kocht en bereken dan hoe groot die kans is...)

-Bezuinigen: Nou ja, dat is work in progress, zal ik maar zeggen. Ik bezuinig op sommige dingen zodat ik op andere dingen royaler kan zijn. Zo hou ik van biologisch eten en van boeken en van de iPhone, maar niet van vakantie of kleding-die-niet-in-de-opruiming-is. Als ik het hele plaatje bekijk zijn we er dit jaar financieel een klein beetje op achteruit gegaan omdat we nu een bus af te betalen hebben. Maar qua boodschappen doen gaat het juist weer helemaal goed. Misschien dat de budgetmeter daaraan bijgedragen heeft? Komend jaar zal wel weer flink in het teken staan van zuinig en consuminderen. Zo heb ik alle abonnementen die ik had lopen opgezegd (behalve die van Genoeg) en overweeg ik ook een goedkoper alles-in-een-pakket te nemen van Ziggo.

-Bijzonder: Dit jaar wilde echtgenoot eindelijk mee naar dansles. En het is echt heel erg leuk.We kunnen nu een beetje dansen! Niet dat we het ooit ergens gaan doen want we zijn geen feestbeesten, maar toch. De jive en de chachacha zijn onze specialiteit.

-Bereikt: Jaarlijks heb ik een soort thema voor mijzelf. Zo was dit jaar, met name vanaf mei 'MIJN jaar.' Achttien jaar heb ik thuis gewoond en daar naar andermans wensen geleefd. De achttien jaar daarna waren voor gezin en kinderen, en schoot ik er zelf maar een beetje bij in. Maar vanaf dit jaar zijn de komende achttien jaar voor mijzelf, in de zin dat ik mijzelf niet meer wegcijfer voor iets of iemand anders. Ik vind dat ik daar dit jaar al heel goed mee bezig ben geweest en mijn gezondheid en conditie verbeterd heb. Wat heb ik geleerd? Dat je per dag moet leven en je geen schrik moet laten aanjagen door wat je allemaal 'moet' bereiken op de lange termijn. Dat je het NU moet doen. Dat water drinken echt helpt. Dat bewegen je goed doet. Dat voor jezelf kiezen niet slechter is voor de anderen, en vaak zelfs beter.

-Bedoeling: En wat ga ik volgend jaar doen? Wat wordt het thema? Gezondheid, evenwicht en back to basics. Goede gewoonten volhouden. Nieuwe dingen leren. Ontdekken wat het leven nog meer te bieden heeft. Laat maar zien...

2 reacties:

kallie zei

Prachtig overzicht en veel bereikt.
Jij kan het jaar met een goed gevoel afsluiten. Ik wens je een goed 2012
xxxx

Anoniem zei

Ja ik ben het met Kallie eens. Je hebt een prachtig jaar gehad!
Ik ben supertrots op je (en stiekem een klein beetje jaloers)dat je zoveel bent afgevallen! Ik denk dat ik komend jaar maar bombadeer tot MIJN jaar. Heb ik volgend jaar ook zo'n geweldig jaaroverzicht!

Keep up doin' the good work, sis!

xxx Chrisjuh