Hilarisch: in de winkel had ik het boekje"Psychologeld - waarom we stoppen met denken als we beginnen met uitgeven" in mijn handen; ik bladerde erin, legde het weg, pakte het toch weer, maar besloot het uiteindelijk niet te kopen. Want wat is er nu onlogischer dan geld uitgeven aan een boekje om uiteindelijk minder geld uit te geven? Ik vond het niet te rijmen. Twee dagen later had ik er nog steeds spijt van en heb ik het alsnog gekocht.


En terecht. Zoals Brian Wansink in "Hap, slik, weg" openbaarde hoe het komt dat wij ongemerkt en ongewild te veel eten, zo brengen Anna Dijkman en Chris Zadeh in dit boekje aan het licht wat de oorzaken zijn van ongemerkt en ongewild geld uitgeven. Ik weet nu alles over de trucjes van de verkopers en van (minstens net zo erg!) ons eigen brein. Wist je dat je niet alleen meer uitgeeft wanneer je pint, maar dat je ook ongezondere dingen koopt? Contant betalen is dus het beste - zowel voor je beurs als je gezondheid. Bovendien kun je dan je voordeel doen met je biljetbreek-angst.

Lijd je ook aan financiële staar? Ben je soms een kuddedier zonder het te weten? Gebruik je geregeld je ParacetaMastercard omdat met plastic betalen minder pijn doet? Heb je keuzeangst of ben je een slecht verliezer? Na het lezen van dit boek kan jouw brein je niet meer foppen, en heb je en passant allerlei trucjes geleerd waardoor het geld niet meer ongemerkt uit jouw beurs (of van je rekening) verdwijnt.

Als je meer wilt weten over de kleine psychologische systemen die je uitgavenpatroon beïnvloeden, moet je zeker 'Psychologeld' lezen. En als je moeite hebt met het uitgeven van die 15 euro koop je het met je creditcard en zoek je achteraf betalingsbevestiging leen je het gewoon uit de bibliotheek. 

Psychologeld - waarom we stoppen met denken als we beginnen met uitgeven
Anna Dijkman & Chris Zadeh
Mavenpublishing.nl
Ik probeer weer eens iets nieuws uit: Chiazaad. Chiazaad is een 'superfood' en de voedingswaarden zijn bijna bizar te noemen.
Chiazaden bevatten zes keer meer calcium dan volle melk, drie keer meer ijzer dan spinazie, en vijftien keer meer magnesium dan broccoli. Ze zijn volledig biologisch, bevatten geen transvetten, zijn glutenvrij, hebben bijna geen koolhydraten, en zijn niet genetisch gemanipuleerd. Verder bevatten ze 8x MEER Omega 3 dan zalm, 25% MEER Vezels dan lijnzaad, 30% MEER Antioxidanten dan blauwe bessen, 50% MEER Foliumzuur dan een asperge. 
Wow! Als je niet van vis houdt is chiazaad dus een fijne manier om omega3 binnen te krijgen! 
Chiazaad zwelt op met vocht, en wordt zo een soort gel of pap. Die kun je zelf op smaak brengen met bijvoorbeeld cacao, vanille, fruit en dergelijke. Omdat het best vult is het behalve gezond ook nog handig voor je dieet.
En voor wie stoelgangklachten heeft: het schijnt ook daar goed voor te helpen. Al met al een leuke reden (en ik heb over het algemeen weinig redenen nodig) om het eens uit te proberen. En dat het je helpt met afvallen en de bloeddruk omlaag schijnt te krijgen vind ik dan maar mooi meegenomen. :-)