Ik probeer weer eens iets nieuws uit: Chiazaad. Chiazaad is een 'superfood' en de voedingswaarden zijn bijna bizar te noemen.
Chiazaden bevatten zes keer meer calcium dan volle melk, drie keer meer ijzer dan spinazie, en vijftien keer meer magnesium dan broccoli. Ze zijn volledig biologisch, bevatten geen transvetten, zijn glutenvrij, hebben bijna geen koolhydraten, en zijn niet genetisch gemanipuleerd. Verder bevatten ze 8x MEER Omega 3 dan zalm, 25% MEER Vezels dan lijnzaad, 30% MEER Antioxidanten dan blauwe bessen, 50% MEER Foliumzuur dan een asperge. 
Wow! Als je niet van vis houdt is chiazaad dus een fijne manier om omega3 binnen te krijgen! 
Chiazaad zwelt op met vocht, en wordt zo een soort gel of pap. Die kun je zelf op smaak brengen met bijvoorbeeld cacao, vanille, fruit en dergelijke. Omdat het best vult is het behalve gezond ook nog handig voor je dieet.
En voor wie stoelgangklachten heeft: het schijnt ook daar goed voor te helpen. Al met al een leuke reden (en ik heb over het algemeen weinig redenen nodig) om het eens uit te proberen. En dat het je helpt met afvallen en de bloeddruk omlaag schijnt te krijgen vind ik dan maar mooi meegenomen. :-)

6 reacties:

Floriene zei

Maar hoe smaakt het. Wat je schrijft klinkt fantastisch, alleen ik gruwel
van papachtige dingen.

Consuminderen met Marianne zei

Heb ze ook al een poosje in huis om die redenen (vegetarier), maar nog niet gegeten.

Anoniem zei

Nou vertel eens, hoe smaakt het? klinkt als havermout :-(

gr chris

Anoniem zei

Waar kun je `t kopen? grts. Ine

Meibloempje zei

Nee, het lijkt niet op havermout. De substantie doet nog eerder aan griesmeel denken, dan.

Ine, ik heb het gekocht via www.sachia.de. Als je boven de 19 euro bestelt (geloof ik) betaal je geen verzendkosten, en ze zijn verreweg de goedkoopsten met chiazaad.

oma zei

Met dank aan Meibloempje heb ik ook chiazaad tot mijn beschikking.
Ik meng een koffielepel aan met een beetje water, dan wordt het dus gel-achtig.
Daar voeg ik yohurt, muesli en wat fruit aan toe, en smullen maar.


mamma