Hilarisch: in de winkel had ik het boekje"Psychologeld - waarom we stoppen met denken als we beginnen met uitgeven" in mijn handen; ik bladerde erin, legde het weg, pakte het toch weer, maar besloot het uiteindelijk niet te kopen. Want wat is er nu onlogischer dan geld uitgeven aan een boekje om uiteindelijk minder geld uit te geven? Ik vond het niet te rijmen. Twee dagen later had ik er nog steeds spijt van en heb ik het alsnog gekocht.


En terecht. Zoals Brian Wansink in "Hap, slik, weg" openbaarde hoe het komt dat wij ongemerkt en ongewild te veel eten, zo brengen Anna Dijkman en Chris Zadeh in dit boekje aan het licht wat de oorzaken zijn van ongemerkt en ongewild geld uitgeven. Ik weet nu alles over de trucjes van de verkopers en van (minstens net zo erg!) ons eigen brein. Wist je dat je niet alleen meer uitgeeft wanneer je pint, maar dat je ook ongezondere dingen koopt? Contant betalen is dus het beste - zowel voor je beurs als je gezondheid. Bovendien kun je dan je voordeel doen met je biljetbreek-angst.

Lijd je ook aan financiële staar? Ben je soms een kuddedier zonder het te weten? Gebruik je geregeld je ParacetaMastercard omdat met plastic betalen minder pijn doet? Heb je keuzeangst of ben je een slecht verliezer? Na het lezen van dit boek kan jouw brein je niet meer foppen, en heb je en passant allerlei trucjes geleerd waardoor het geld niet meer ongemerkt uit jouw beurs (of van je rekening) verdwijnt.

Als je meer wilt weten over de kleine psychologische systemen die je uitgavenpatroon beïnvloeden, moet je zeker 'Psychologeld' lezen. En als je moeite hebt met het uitgeven van die 15 euro koop je het met je creditcard en zoek je achteraf betalingsbevestiging leen je het gewoon uit de bibliotheek. 

Psychologeld - waarom we stoppen met denken als we beginnen met uitgeven
Anna Dijkman & Chris Zadeh
Mavenpublishing.nl

6 reacties:

Floriene zei

Ja zeg als ik dat boek gelezen heb, kan ik mezelf niet meer voor de gek houden. Nu heb ik (soms) nog een excuus.

oma zei

Het boek is goed leesbaar en er staan beslist eyeopeners in!

mamma

Anoniem zei

Lijkt me een leuk boekje!
Wat ik trouwens een beetje mis op deze blog,
kook je nog veel uit de dikke vegetarier?
groet Sandra

Meibloempje zei

Haha, goeie vraag Sandra.

Ja, ik kook nog steeds veel uit de Dikke Vegetarier. Ook uit De Dunne Vegetarier, trouwens.
Alleen de uitdaging die ik mijzelf vorig jaar gesteld had ik neem aan dat je daarop doelt?) - om ALLES uit de Dikke Vegetarier te koken - liep wat spaak op het feit dat 1) In veel dingen suiker zit, waar ik mee wilde minderen en 2) ik op dieet ging en mezelf niet meer dagelijks met slagroom en kaas kon blijven vullen.

Dus ik kook wel veel, maar niet alles. Het blijft een fantastisch kookboek.

Anoniem zei

Groot gelijk heb je.
Soms moet je doelen bijstellen!
Heb het boek toevallig in huis van de bieb, naar aanleiding van jouw enthousiasme.

Groet Sandra

Anoniem zei

Hee Meibloempje, ik dacht dat je ons volgers vergeten was. We miss ur blogs!!!

xx chris