Sinds een paar weken ben ik na twee jaar modderen met allerlei zalfjes eindelijk van de extreem droge huid en eczeem in mijn gezicht af. Het lijkt wel een wonder! En het is ook een wonder. Want welk fantastische middel is hiervoor verantwoordelijk? Honing.

Mijn huid was altijd al extreem droog, en er hielp geen smeren aan. 's Winters is het nog erger dan 's zomers. Ik had al van alles geprobeerd, zowel aan reinigingsprodukten als aan cremes - Weleda, dr. Hauschka, A.Vogel, Louis Widmer, Vaseline Intensve Rescue... en oja, veel water drinken natuurlijk. Maar niets hielp!

Vorige maand begon ik mijn gezicht met vloeibare honing te wassen. Dat wil zeggen: op sommige dagen doe ik het met honing, op andere dagen met amandelolie - de goedkope flesjes die iedere drogist heeft. Waarom honing? Ik las over de herstellende en antiseptische eigenschappen van honing, en hier en daar kwam ik positieve berichten tegen over flinke verbeteringen van de toestand van de huid, en dacht dat het geen kwaad kon het eens te proberen. En ik ben blij dat ik het geprobeerd heb. Eindelijk heb ik een rustige huid! Geen vlekken, geen schilfertjes, geen ruwe plekjes ... gewoon een 'normale' huid.

Hoe was je je gezicht met honing? 
Neem een beetje honing in je handen, vermeng het met wat lauw water (dan plakt het meteen wat minder) en was je gezicht ermee. Met een warme washand weer schoonmaken. That's all, folks!

Eens in de week doe ik daarbij een speciale oliekuur. Ik neem 1 drup wonderolie (ook van de drogist), 9 druppels amandelolie, en bewerk daarmee mijn hele gezicht - dat wil zeggen: flink inmasseren, een aantal minuten lang. Daarna dep ik de huid met een hete washand, zodat de olie ook goed kan intrekken.
De wonderolie trekt onzuiverheden uit de huid, en als je een droge huid hebt zoals ik moet je er maar 1 deel op 10 delen andere olie van gebruiken anders werkt het te heftig. Heb je juist een heel vette huid dan kun je een grotere verhouding wonderolie gebruiken.

En dat is alles. Zo'n goedkope, eenvoudige, groene en minimalistische oplossing, en zo'n goed resultaat!
Zoals gezegd, de amandelolie en de wonderolie kocht ik bij de drogist, ze zijn van het merk Chempropack en kosten respectievelijk €2,05 en €2,75.

De inspiratie voor de oliebehandeling vond ik op deze site: http://www.theoilcleansingmethod.com/

Hebben jullie ook van die supertips? Ik hoor ze graag!

3 reacties:

vlasje zei

Lijkt me een prima tip! Bedankt!

Wire zei

Honing helpt ook op wonden. Eigenlijk moet je wel klaverhoning nemen. Dan weet je zeker dat er geen suiker in zit.

Anoniem zei

Ik vind dit een supertip! Ik heb net zo'n moeilijke huid als jij (goh zijn we toch zusjes), en ik ga hier meteen mee aan de slag!
Alleen de merknaam van de wonderolie staat me wat tegen: Chempropack? Dat klinkt als: We verkopen zogenaamd natuurlijk spul maar stiekem zijn we gewoon een chemisch bedrijf....
Maar ik ga er wel ff naar kijken.

@ Wire: Ik weet niet anders dan dat honing niet na te maken is door de gecompliceerde natuurlijke samenhang. Sinds ik dat weet heb ik heel wat honingetiketjes gelezen...ik heb nog nooit toegevoegde suiker op de etiketten gezien, zelfs niet op de euroshopper merken. Zijn er echt bedrijven die suiker (waarom, honing is al zoet) toevoegen?

Chris