Ze schijnen al even te bestaan, maar gisteren hoorde ik voor het eerst over voedselwoestijnen. Voedselwoestijnen? Beelden van Biafrakindertjes doemden op voor mijn geestesoog. Maar ik zat er helemaal naast. Voedselwoestijnen zijn gebieden waar vrijwel alleen maar fastfood te koop is. In voedselwoestijnen wonen kindertjes die nergens in hun buurt groente, fruit of zoiets als een pak melk kunnen kopen, omdat er geen supermarkten zijn. Wel zijn er soms kleine winkeltjes waar kant-en-klaarmaaltijden gehaald kunnen worden, maar gewoon gezond voedsel is er niet te krijgen. De inwoners van de voedselwoestijnen zijn vaak te arm om verder weg te gaan om hun voedsel te halen, en dus overgeleverd aan de McDonalds en de Burger King. Ik vind dit een van de meest trieste dingen die ik ooit gehoord heb.

Volgens dit artikel worden er nu projecten opgezet om (andere arme) mensen met groente- en fruitkarretjes in die buurten te laten venten, zodat mensen in ieder geval de kans krijgen aan gezond voedsel te komen. Er is dus nog hoop.

Door zo'n berichtje ervaar ik het kunnen kiezen uit zes supermarkten én een biologische winkel ineens als een enorme luxe!

2 reacties:

oma zei

heb ik ook nog nooit van gehoord,
intriest

mamma

Kniepertie zei

Die term kende 'k ook nog niet, maar jee, wat verschrikkelijk triest
groet