Lezers van het eerste uur weten dat ik op de kleintjes let. Meestal. Klikken op het label GELD hiernaast levert 127 blogposts op, dus wie niet helemaal bij is met lezen kan een inhaalslag maken.
Ik hou al jaren een budget bij in OpenOffice Calc (te vergelijken met Excel) in een poging de boel overzichtelijk te maken (dat lukt) en minder geld uit te geven (geen commentaar).

Een tijdje terug probeerde ik het eenvoudiger te maken, door net als Teunie Luyk een budgetmeter te gaan gebruiken. Een goed idee, maar ergens bleef ik steken. Ik schrijf nog steeds wel braaf elke uitgave op de kalender, maar van het inkleuren van een budgetmeter kwam het niet meer. Vorige week probeerde ik mijn budget 2012 dan maar bij te werken, maar de achterstand is nu te groot.

En toen kwam er een tweet van Marieke Henselmans (@Mariekebespaart). Ze maakte bescheiden reclame voor een nieuwe App, EyeWally genaamd. De app is handig om je geldstromen bij te houden, en (hoera, en ook logisch) is GRATIS!  En mama Tandoori in mijn hoofd zegt: Gratis is goed!


Het leukste van de app (afgezien van het gratis-zijn) is dat je het zo uitgebreid of beperkt kunt maken als je zelf wilt. Je kunt budgetten aanmaken voor elk onderdeel van je huishouden. Maandelijks terugkerende kosten kun je verwerken zodat je ze niet steeds opnieuw hoeft in te voeren. Ik deed eerst een poging om mijn hele gecompliceerde (want privé én zakelijk en veel te veel categorieën) budget er in te verwerken maar dat was een Herculesarbeid die ik al snel weer opgaf.

Toen besloot ik het slimmer aan te pakken. Ik berekende hoeveel er (ongeveer) binnenkomt per maand (met een eigen bedrijf is dat nooit zo precies vast te stellen) en daarna hoeveel er uit gaat aan vaste lasten, zowel zakelijk als privé.

Het overgebleven bedrag is mijn maandbudget. Dat heb ik verdeeld: een groot gedeelte is voor de variabele privé-kosten (zoals boodschappen, kleding en brandstof), en een klein gedeelte voor de variabele zakelijke kosten.

Elke uitgave tik ik nu in de app, en ik heb als categorieën alleen 'zakelijk' en 'privé'. De app toont mij hoe ik ervoor sta, ik zie in een oogopslag hoeveel geld er nog in de pot zit voor de rest van de maand voor beide categorieën.

Het ei van Columbus! Eigenlijk is het natuurlijk gewoon de budgetmeter van Teunie Luyk, maar dan als app vermomd. Beter konden ze het niet maken, leuker wel.

Dus. Ben je ook erg gehecht aan je smartphone en aan je geld, en apprecieer je een goede gratis app? Download dan EyeWally!

1 reacties:

Vlijtig Liesje zei

Klinkt goed. Had ik nu maar een smart phone i.p.v. een dumb phone...