Deze ochtend werd mijn oog getroffen door een advertentie die zich uitspreidde over twee pagina's. Ik werd opgeroepen om te stemmen op mijn favoriete 'food' voor de FoodAwards.

Ik scande de pagina's om te ontdekken of ik kon kiezen voor appels (nee) of bananen (ook niet). Noten waren helaas ook niet te bekennen, of kokosolie of biologische sojamelk. Toen ik nog eens heel goed keek zag ik eigenlijk geen enkel levensmiddel. Niets van wat er in aanmerking komt voor de FoodAward 'zou mijn grootmoeder als voedsel herkend hebben'.

Welke producten zijn wel genomineerd voor de FoodAward? Drop in de vorm van auto's. Sap Fruitlimonade in een aluminium zakje. Frisdrank in een plastic flesje. 'Soep' van poeder. Cola vol zoetstoffen. Biscuitjes vol suiker. Het dichtst bij echt voedsel komt een blikje tonijn en een reep chocola.

Enigszins ongelovig las ik de rest van de advertentie. En daar kwam de aap uit de mouw. "FoodAward is een initiatief van FoodPersonality. De term 'Food' wordt hier gebruikt als verwijzing naar het totale assortiment van supermarkten, en kan dus zowel op Food als op Non-Food producten betrekking hebben."

Aha. Non-food. Dat klinkt al logischer.

Maar toch is het triest. Kennelijk hoeft 'voedsel' tegenwoordig geen levenskracht meer te hebben of voedingswaarde; als het maar 'personality' heeft. It's all about the money.

2 reacties:

Spaarmoeder! zei

Jammer he! Het is zo triest. Allemaal weer reclame, zo'n verkiezing

Huldra zei

Tijd voor een alternatieve voedselprijs. Ik stem op de walnoot ;-)