Berichtte ik vorige week over de app EyeWally waaraan Marieke Henselmans meewerkte, vandaag ga ik het hebben over haar nieuwste boek: Vrolijk besparen - doe het zelf met het hele gezin. 

De titel dekt in ieder geval de lading. Het boek is optimistisch van toon en brengt besparen als een leuke uitdaging in plaats van als een calvinistische levenshouding. Er is geen sprake van een veroordelend of moraliserend vingertje.
Wat ik een heel fijne instelling van Marieke vind is dat ze het evenwicht weet te vinden. Besparen is niet een doel op zich, maar je bespaart aan de ene kant om aan de andere kant wat meer ruimte te hebben; voor leuke dingen bijvoorbeeld. 
'Ik koop tweedehands broeken, maar wel nieuwe boeken,' geeft ze als eigen voorbeeld, en dat voorbeeld slaat toevallig ook precies op mij. Aan biologisch eten en boeken wil ik best geld uitgeven, maar kleding koop ik met plezier in de kringloopwinkel (boeken koop ik daar trouwens ook, maar niet alle gewenste boeken zijn daar op voorraad!)
Het boek is ingedeeld als een huis. Je begint in de werkkamer, waar je de (voor de hand liggende) tip krijgt om een overzicht over je geld te krijgen, een budget op te stellen, enzovoorts.
Ruimte voor ruimte gaat Marieke zo het hele huis langs; in de keuken geeft ze ons tips over zuinig koken en zelf doen, in de slaapkamer komen het bed en de kleding aan de beurt, enfin, je snapt het idee. Dat is erg leuk en overzichtelijk gedaan. Er staan veel aparte lijstjes met tips bij en het boek is ook grappig geïllustreerd.
Als extraatje staan er op sommige pagina's QR-codes waardoor je met je mobiele telefoon nog meer informatie of filmpjes op internet te zien krijgt.
Ik zag maar een minpuntje aan het boek: De meeste informatie had ik al. Dat kan komen omdat ik alle boeken die Marieke in haar bronnenlijst vermeldt al (gelezen) heb. Maar bijvoorbeeld de 'Wereldburger' waarvan ze het recept geeft maak ik al een paar jaar, omdat dat recept al eerder in een boek of kalender van haar stond. Ik had een nieuw consuminder-recept dan aardiger gevonden.*
Toch heb ik wel wat opgestoken. Een van de leukste tips vond ik om wanneer je iets nodig hebt, dit onderaan elke e-mail te vermelden. Dit kan je heel snel de gewenste spullen opleveren. En het feit dat sommige extra-pakketten van de zorgverzekering jaarlijks meer kosten dan ze maximaal uitkeren (!) is ook een punt van aandacht.
Kortom: Heb je net als ik een kast vol bespaar- en consuminderboeken inclusief het hele oeuvre van Marieke Henselmans? Dan is dit leuk als update (alle bedragen zijn realistisch voor 2012, de QR-codes voegen nog iets toe, veel verwijzingen naar websites met aanvullende informatie).
Ben je beginnend bespaarder of consuminderaar? Dan is dit boek absoluut het eerste dat je moet gaan lezen. Want het staat barstensvol bruikbare informatie, op een leuke manier gebracht.

*Naschrift:
Marieke Henselmans heeft gereageerd op het blog en op de opmerking betreffende het recept voor wereldburgers, en dat verklaart weer veel:


Even als uitleg: het recept van de wereldburger is wel hetzelfde,
Nieuw zijn de vergelijkingen, de lijstjes met alle vleesvervangers en de prijsvergelijking.
Die kan kan ik alleen maken als ik mijn onveranderde voordeligste methode meeneem in het lijstje
en dan moet ik ook weer even toelichten hoe je die maakt, anders hebben 'nieuwe' lezers te weinig info.
Het is een constante afweging, wat wel, wat niet in het boek.

1 reacties:

Spaarmoeder! zei

Leuk, ik ga 'm bekijken!