Grrr... ik heb van die momenten dat ik mij best kwaad kan maken. 
Omdat er zoveel troep verkocht wordt in de supermarkten. Omdat we voor de gek gehouden worden. Allerlei suikervervangers, geur- en kleurstoffen...wat moet je met die rommel? 
Er zijn gelukkig steeds meer consumentenprogramma's die inlichtingen verstrekken over wat er nu eigenlijk echt in ons eten zit. Op de TV (10xbeter), op internet (Foodwatch) en in gedrukte vorm (Wat zit er in uw eten?) wordt ook de minder alerte consument duidelijk gemaakt dat een koek waar 8 soorten suikervervangers inzitten echt niet gezond genoemd kan worden.
Vorige week verloor Nutella in de VS een rechtszaak waarbij ze veroordeeld werden tot het betalen van 3 miljoen dollar wegens misleidende reclame. Want Nutella is ondanks de 'gezonde' melk en de 'gezonde hazelnoten' echt geen gezonde voeding, en zo werd het in zoete reclamespotjes toch wel voorgesteld.
Maar de fabrikanten zouden niet zo rijk zijn geworden als ze geen oog hadden voor wat de mens wil. En dus duiken ze nu in het gezondheidsgat. Stevia is nog maar amper goedgekeurd als zoetstof, en Natrena heeft al 'Stevia' op de markt. Tussen aanhalingstekens, want er zit wel 3% Stevia in, en de rest is maltodextrine. Hoeveel mensen geloven dat ze gezond bezig zijn door Natrena Stevia te gebruiken? 
Gisteren zag ik limonadesiroop staan met op de voorkant de wervende tekst: 'Zonder Aspartaam!' Geweldig natuurlijk dat er wordt geluisterd naar de klachten van de klant die beseft dat Aspartaam een neurotoxine is. 
Maar ik laat mij al lang niet meer door zo'n tekst voor de gek houden. Nieuwsgierig keek ik daarom op de ingrediëntenlijst. En terecht. In de betreffende limonade zit wél Acesulfaam-K (E950), dat zelfs ongunstiger is dan Aspartaam!
En dat zijn de momenten dat ik wel eens denk: Grrrr.... 
Het gaat de fabrikanten werkelijk alleen maar om geld. Ik ben benieuwd hoelang het nog duurt voor de eerste rechtszaken tegen 'levensmiddelen'-fabrikanten gevoerd gaan worden - net zoals tegen de tabaksindustrie - omdat we voorgelogen en bedonderd zijn.

3 reacties:

kallie zei

Helemaal mee eens, ik had die stevia van natrena ook al bekeken en zag ook dat er zoetstoffen aan waren toegevoegd. Ik had de smoor in.

Floor zei

Gelukkig worden consumenten steeds slimmer en de jongeren generatie ook bewuster. Er zit maar één ding op, gewoon niet teveel geraffineerde producten kopen en vaker naar de biowinkel, daar wordt pure stevia verkocht.

Anoniem zei

Toevallig was mij dat ook opgevallen,. Het trieste is dat zelfs de natuurvoedingswinkel die rommel verkoopt omdat er een steviaplantje overheen gevlogen is! Grappig, ik heb precies daarover ook net geschreven, weet alleen niet meer waar (blog, facebook, mail)
T is triest.
Tip: Pure stevia is tot op heden niet echt betaalbaar. Wanneer je zgn steviapoeder/druppels kunt kopen voor 3,99 kruiwagen vol is het zeker niet puur!

xxx chris