Nou dacht ik toch altijd dat ik al best een heel georganiseerd persoon was. Alles keurig geordend, opgeruimd, gesorteerd of gepland. Boekhouding in ordners, afspraken op kalender en in smartphone, en alles op zijn plaats.
Dat wil zeggen: als het meezit. Soms heb je van die dagen dat je geen tijd hebt om de dingen te doen zoals je dat wilt. En op zulke dagen belanden de inkomende belangrijke papieren gewoon op een stapel in de kast, zodat ik ze ... eehh... later alsnog netjes in die ordner kon stoppen.

Toen las ik in een tijdschrift een enkel zinnetje van Zamarra Oomes-Kok. Zij is tegen ordners, omdat de drempel van het 'nog gaatjes moeten maken' en het in de map stoppen je soms net tegenhoudt om het onmiddellijk te doen.

In eerste instantie dacht ik: Wat? Tegen ordners? Maar naarmate ik erover nadacht realiseerde ik mij dat dat precies was waar het bij mij misging ... het idee om al die extra handelingen te verrichten weerhield me ervan om de papieren meteen in de goede ordner te stoppen!

Volgens Zamarra kun je beter harmonicamappen gebruiken. En hoewel ik tegen het 'kopen van nieuwe dingen om op te ruimen' ben, kocht ik toch drie harmonicamappen. Bij de HEMA, want die zijn het mooist en meest praktisch. Ik was in eerste instantie wel een beetje sceptisch, maar ik wilde het wel een kans geven.
Na een middagje werk had ik alles keurig verdeeld, ingedeeld, en gerubriceerd. De inhoud van een heleboel mappen paste met gemak in de drie harmonicamappen, dus ik hield heel veel ruimte over in de kast. Dat was alvast een goed begin!

En wat is mijn ervaring? Na een maand kan ik zeggen: Zamarra heeft gelijk! Ineens ruim ik papieren wel onmiddellijk op, want ik hoef ze enkel maar in het juiste vakje te schuiven. Niet perforeren, goede map zoeken, klemmetje losmaken, moeizaam bladeren naar juiste tabblad, openklikken, papier in de map stoppen, dichtklikken, papieren weer terugslaan, klemmetje weer dichtdoen en map sluiten.
Nee, nu gaat het zo: harmonicamap open, papier erin, harmonicamap dicht.
Tijdbesparing, en ruimtebesparing, met een kleine verandering. Dank je, Zamarra!



2 reacties:

Linda zei

Slim zeg! Echt iets om te onthouden!

Jacqueline zei

Goed idee! Ga ik ook doen!