Ik heb zojuist ongelovig mijn blogposts nagezocht. Heb ik nog niet geschreven over 'Koken met Karin?' Tijd om de schade in te halen!

Karin Luiten schreef het kookboek: Koken met Karin (zonder pakjes en zakjes). In eerste instantie liet ik dat boekje een hele tijd links liggen in de boekhandel. Het leek me vooral nuttig voor mensen die niet weten wat koken is, want koken gebeurt in mijn ogen sowieso zonder pakjes en zakjes, dus waarom daar nou weer een apart boek over schrijven? Jamie Oliver kookt toch ook 'zonder pakjes en zakjes'? Vandaar dat ik het boek pas bij de zesde druk kocht. Verlokt door de aanprijzing 'nu met extra (gratis) recepten'.

Koken met Karin bevat geen fantastische, tijdrovende of vernieuwende recepten. Het is geen groots en meeslepend koken, geen 'impress your friends' (hoewel dat uiteraard afhangt van de vrienden. Sommige mensen zijn natuurlijk helemáál niks gewend, etensgewijs).  Nee, Karin leert je hoe je de gerechten die kant-en-klaar in de winkel liggen zelf kunt maken. Het gemaksvoedsel. Maar dan gezond. Nasi met pindasaus. Rijst met kip-kerrie. Wiener schnitzel. Bobotie. Aardappelpuree. Bolognesesaus. Ja, het klinkt te simpel voor woorden, maar op de een of andere manier heeft het boek zich een zeer stevige plaats veroverd in mijn toch overvolle boekenkast, en kook ik er geregeld uit. Karins kookboek is het eerste kookboek met hetzelfde succespercentage als de boeken van Jamie Oliver, en dat wil zeggen: lukt altijd. En dat is best bijzonder, als je bedenkt dat ik gisteren voor de Spinaziepasta uit de oven per ongeluk te veel penne, geen knoflook en de verkeerde kaas gebruikte.

Karin Luiten heeft ook een leuke website met geregeld nieuwe recepten: kokenmetkarin.nl
Ze heeft meerdere kookboeken geschreven (die vind je allemaal op haar website) en er is er nog een op komst (september 2012!) : Handboek Oven. Ik kan je vertellen dat ik naar dat boek reikhalzend uitkijk. Ik heb het dan ook al besteld. Voor wie dat leuk vindt: je kunt het boek ook winnen door de ovenenquete in te vullen op de site. Ik weet het, ik verpest nu mijn eigen kansen vreselijk, maar ik gun het jullie allemaal ook heel erg. :-)

Koken met Karin (zonder pakjes en zakjes)
€16,95 
ISBN 9789046812624 
Uitg. Nw A'dam



0 reacties: