"Mam, jij moet echt eens leren relaxen!" zuchtte dochter J. een tijdje terug.

Wie, ik? Welnee. Ik relax best wel.
Tenminste, dat ben ik echt iedere dag van plan. Om dan 's avonds om 21.00 uur uitgeput op de bank te storten voor een sessie 'Say yes to the dress', en me dan te realiseren dat ik de hele dag niet stilgezeten heb.

Waarschijnlijk ben ik niet uit het juiste relax-hout gesneden. Opstaan? Dat doe ik het liefst zo vroeg mogelijk. In pyjama beneden zitten voelt ongemakkelijk en onfris want zo ongewassen.
En tja, als ik dan eenmaal aangekleed ben en de douche al enigszins schoongemaakt heb - ik was daar tenslotte toch al - en onderweg naar de keuken ben voor een ontbijtje, stop ik meteen even een was in de wasmachine. Snel afgeleid ben ik ook, dus dat ontbijtje kan zomaar pas een uur later plaatsvinden omdat ik door allerlei klussen afdwaal van het pad naar de ontbijttafel.

Even op de bank gaan zitten is er niet echt bij in mijn systeem. Uitrusten is trouwens ook alleen maar mogelijk als de kamer helemaal schoon en netjes is. Want anders zit ik gewoon niet lekker. ALS ik dan op de bank ga zitten wil ik tevreden kunnen rondkijken en een glanzende salontafel, een gedweilde vloer en gestofte vensterbanken zien. Kortom: tussen mij en ontspanning staan klusjes in de weg en bergen bezwaren.

Maar een mens is nooit te oud om te leren. En dus hebben dochter J. en ik sinds kort de beautymiddag ingesteld. Iedere zaterdagmiddag is het voortaan verplicht ontspannen. Met de voeten in een teiltje, een maskertje op het gezicht en 'The Next Great Baker' op de televisie. Of Rudolph van Veen die ons heerlijke taarten voorschotelt. We drinken liters thee. En daarna komt het: we gaan nagels lakken. Jawel. En ik, de nagellak-hater (want altijd te ongeduldig om netjes te lakken of (tien minuten?!) de lak goed droog te laten worden) die nog nooit een geslaagde nagel heb gelakt blijk plotseling een getalenteerd nail-artist. (Relaxen doet zoals je ziet ook wonderen voor je mentale 'lat'. Die komt steeds lager te liggen.)

Naast poezelige voetjes, gemanicuurde handen en een stralend gezicht blijkt het grootste voordeel van dit verplicht relaxen te zijn dat het stiekem heel veel echte rust geeft. Geen reden meer om op zaterdagmiddag 'gezellig' nog even naar de stad te gaan voor nutteloze aankopen of onnodig lekkers. Dat scheelt tijd, stress en geld. En dat bleek precies te zijn wat ik nodig had.


1 reacties:

LegeZakkenVrouw zei

Wat komt er veel inkt uit die pen ineens. Leuk gedaan, die nagels!