Ik bak al sinds ik een jaar of 7 was. Denk ik. Ik herinner me van die tijd vooral de frustratie. Waarom? Lees en heb medelijden.

1) Omdat we niet alles in huis hadden voor mijn bakproject. Dan probeerde ik vervangingen te zoeken (ik was toen ook al heel vindingrijk) zodat ik tóch kon koken of bakken. Dat liep niet altijd even goed af. Ik herinner mij een pudding uit het kinderkookboek, daar moesten ter versiering allerlei bessen op gevleid worden. Die hadden we niet (wat enigszins vreemd is want de rest van mijn herinneringen bestaat voornamelijk uit hele zomers lang bessenplukken omringd door allerlei enge prikbeestjes). In ieder geval besloot ik toen dat ik ook best wat muesli over de pudding kon strooien. Met die rozijntjes erin had je dan toch ongeveer hetzelfde effect. Jammergenoeg mislukte de pudding (ik vermoed dat ik iets essentieels zoals gelatine heb proberen te vervangen) en de muesli on top maakte er een drama van.

2) Omdat het op de plaatjes in het kookboek veel eenvoudiger leek dan het in werkelijkheid was. Ik herinner mij de eerste keer dat ik deeg probeerde te maken. Mijn moeder waarschijnlijk ook. Ik wist toen nog niet dat er in elk deeg een stadium is waarbij je denkt: dit wordt nooit wat! maar dat je dan gewoon door moet gaan en dat het dan toch nog wat wordt. Ik bleef hangen in het dit wordt nooit wat!-stadium en raakte zo gefrustreerd dat ik het deeg aan de tegels van de keukenmuur smeerde om het maar van mijn handen af te krijgen.

3) Alles duurde zo lang. Ik wilde resultaat - en wel METEEN! Dat leidde soms tot 'slimme' oplossingen zoals wat extra gelatine in de taart. Die taart eindigde met de structuur van een gummibal. Als scheikundig experiment was het wel zeer geslaagd. Ook rijstijden inkorten of de oven wat harder zetten zodat mijn baksels eerder klaar zou zijn was niet bepaald succesvol, vreemd genoeg.

Ik ben er inmiddels achter dat GEDULD het allerbelangrijkste ingredient in de keuken is - na de Magimix natuurlijk. Sauzen worden lekkerder, deeg rijst beter, brood bakt bruiner met een beetje geduld. Gelukkig heb ik nu zoveel andere hobby's dat ik het bakken en koken er 'tussendoor' doe, waardoor ik niet meer gefocust ben op snelheid. Dat heeft de resultaten sterk verbeterd. Ik maak deeg en ga iets anders doen, vergeet het hele deeg. Na anderhalf uur ontdek ik dat er een flink gerezen deegbol op mij staat te wachten, verrassing! Pannenkoeken lukken het beste wanneer ik een boek lees tijdens het bakken. Doe ik dat niet, dan sta ik ongeduldig te wachten totdat ik de pannenkoek kan keren en worden ze te licht of niet gaar.

Koken en bakken heeft mij veel geleerd. Geduld. Geduld. GEDULD. Sommige dingen kun je vervangen, maar niet alles is inwisselbaar. Foto's in boeken en tijdschriften hebben niets met de realiteit te maken. Als het erop lijkt dat iets niks meer wordt moet je soms gewoon even doorgaan en dan gebeurt er iets magisch. Er gaat niets boven de geur en smaak van vers zelfgebakken brood.

Dit is een heel verhaal geworden. En ik begon hem omdat ik een geweldig idee wilde delen. Het idee van de zelfgemaakte bakmixen. Maar daarover dan in het volgende blog meer ...

P.S. Vergeet niet mee te doen aan de actie om Puur Plantaardig te winnen!

8 reacties:

Ons gezin en de Stichting zei

Foto's in boeken en bladen laten altijd hele mooie foto's zien . In oude kookboeken is het realistischer. Ik zie de foto's dan ook meer als een richtlijn . IK gebruik zelden kant en klaar mixen maar gewoon bloem , gist etc en bak heel veel zelf .

Anoniem zei

De Engelse kookboeken van Good Housekeeping laten prachtige plaatjes zien, die ook echt kloppen. Als je het recept exact volgt, is het resultaat geweldig!

Siebrie

Anoniem zei

Ik bedenk net dat mijn dochter van 4 bakken ook geweldig vindt. Zondag moest er absoluut gebakken worden - met chocola - en mevrouw kon niet wachten tot ik de was had opgehangen.

Ze is dus zelf de kast in gedoken en heeft hagelslag, vlokken, appelstroop, meel en gekleurde suikerkorreltjes (disco?) in een klein bakje gemengd, daarna met de handen geprobeerd er een bal van te kneden. Ik heb toen maar een hernhütter-vormpje met boter ingesmeerd en daar hebben we de massa ingedaan. 15 minuten in de oven en daarna heeft ze gesmuld :-)

Siebrie

Roerend Goed zei

Zo dan, je blog is opeens helemaal gepimpt! Mooi hoor! Strak en hip. Krijg je dat voor elkaar met de standaardopties van Blogger of doe je iets speciaals?

Meibloempje zei

@Siebrie, bedankt voor de tip van de boeken van Good Housekeeping!

@ Roerend Goed
Bedankt, ik word er zelf heel vrolijk van! Ik pruts wat met Photoshop en wat met de HTML van het blog. Dus geen standaard instellingen. Maar het is allemaal te leren via internet, ik heb er geen opleiding voor gedaan.

oma zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Eva - maarallerminstsaai zei

Haha, zeg moeder, schreeuw eens niet zo ;-)

Ik heb erg gelachen om je verhaal :-)

oma zei

Leuke verandering,
hoef ik niet eens aan te wennen,

mamma