Kun jij een knoop aanzetten? Een naad innemen? Een gat stoppen?
Tot nu toe kon ik op de eerste vraag ja antwoorden, maar verder dan dat ging mijn verstelkundige kennis niet. Waarom ook? Sokken koop je per tien paar voor een habbekrats, en afvallen was een leuke reden om nieuwe kleren te kopen.
Maar we leven nu in crisistijd. We gaan het voelen in onze beurs. En dus zijn wat vaardigheden om je kleding zelf te kunnen aanpassen nooit weg. Als je met een zandlopernaad een iets te wijde bloes van de kringloopwinkel mooi aansluitend kunt maken, kan dat een hoop geld schelen.

In mijn tijdelijke bezit (geleend uit de bieb) is nu het geweldige boek "Kleding Verstellen" van Joan Gordon. Op een heel eenvoudige manier (met veel plaatjes dus, en in duidelijke termen, en vooral met veel 'keurige stiksteekjes' en 'keurige knoopjes') leert ze ons onze oude of kapotte kleding te verstellen zodat het nog jaren meekan. Het mooiste is dat ze ervan uitgaat dat je alles met de hand doet. Slechts heel af en toe is een naaimachine 'indien gewenst' opgegeven. Dat betekent dat zelfs ik, die tot nu toe drie naamiachines de dood heb ingejaagd, wat aan dit boek heb.

Welke onderwerpen komen zoal aan bod?
Er is een inleiding met daarin wat je minimaal nodig hebt voor het verstellen van kleding. Dingen zoals spelden, een naald (echt waar!) en garen en een verdwijnstift. Dat klinkt als iets uit het arsenaal van Harry Potter maar is kennelijk een onmisbaar attribuut voor de verstelster. Ik wil een verdwijnstift!
Het volgende hoofdstuk gaat over knopen  en sluitingen (haken en ogen, drukknopen, klittenband en dergelijke). Dan volgen de ritsen, de naden (uitleggen, innemen, repareren), de zomen (onzichtbaar zomen, uitleggen, innemen, verbergen, blind zomen, lelijke broekspijpen herstellen) en uiteindelijk een flink hoofdstuk met verstelklussen. Dat gaat van kapotte BH-bandjes repareren en een gat stoppen tot figuurnaden maken en rok- of broekbanden vervangen.


Het boek staat vol met foto's en illustraties. Ik heb tot nu toe maar een puntje van kritiek: op zeven bladzijden is de gebruikte stof op de foto's zo druk dat je de steekjes maar met moeite kunt onderscheiden (zie de onderste foto). Dat is wat jammer en (ik kan het niet laten) daar heeft de schrijfster een steekje laten vallen. Maar afgezien van die kleine schoonheidsfoutjes vind ik het een boek dat, zeker voor degenen die net als ik het verstellen niet meer op school geleerd hebben, niet mag ontbreken in de boekenkast van de consuminderaar.

Het boek kost 19,95 en is onder andere verkrijgbaar bij Bol.com.

8 reacties:

Ons gezin en de Stichting zei

Kleding verstellen leerde je vroeger van je moeder en/of op school. Maar het boek zal voor veel een ander licht bieden op veel dingen en laten zien dat je niet gelijk kleding hoeft weg te gooien als het stuk is. Zoals je misschien al begrijpt ik herstel veel zelf en ook ritsen in jassen zetten enz en sokken stoppen hoort daarbij .

Lot zei

Ja op de huishoudschool leerde je dat allemaal wel, en verder extra dingen van een moeder die coupeuse was, het geeft altijd zo'n voldaan gevoel uite verstellen. Ik ben gek op kragen omdraaien, kleine inspanning, groot effect. De doe-het-zelf genen zijn echter niet tot mijn dochter (35) dooorgedrongen, ze kan nog net een knoop aanzetten maar verder heb ik er ondanks vele malen proberen niet toe kunnen brengen zelf wat te repareren, ook mijn reserve naaimachine wil ze niet. De Gouden Schaar en dergelijke zaken zijn tegenwoordig veel vertegenwoordigd en eerlijk is eerlijk, ze doen het netjes en normale prijzen.

Firma Fluitekruid zei

Gaaf boekje! Echt iets voor mij, ik ben totaal niet handig met naaimachines, maar blijkbaar is er nog hoop. Ga het meteen voor Sinterklaas vragen, dank voor de tip.

Karin Scholten zei

vraagje aan Lot: Hoe doe je dat, kragen omdraaien?

Lot zei

Karin kragen omdraaien van bv een overhemd is eigenlikjk vrij simpel.

Je verwijdert heel voorzichtig met een tornmesje de stiksls. Het best is om de kraag te verwijderen aan de halsnaad, dan heb je de werkelijke kraag en staander. Je draais dan de kraag om, dus binnenkant van de staander die meestal tegen de hals aanschuurt is versleten komt dan als het ware onder de werkelijke kraag en is niet meer zichtbaar.

Als je de termen niet kent google er maar eens op en vijndt je vast wel begrijpelijke aanwijzingen.

Ik vind het altijd erg bevredigend werk.

Karin zei

Bedankt voor je uitleg Lot. Ga het zeker proberen, zo te lezen gaat dat wel lukken, het lijkt me inderdaad niet zo moeilijk. Toevallig kwam ik deze week twee "versleten" kragen tegen in de wasmand, dus kan het snel uitproberen. Als het lukt zijn deze blouses daarna nog prima te dragen (en anders altijd nog wel onder een trui). Ik kende dit niet, dus nogmaals bedankt Lot.

Meibloempje zei

Lot, mijn moeder keerde ook altijd kragen. Jammergenoeg staat kragen keren niet in het boek, dus bedankt voor je uitleg.

Lot zei

Graag gedaan, het is zo'n bevredigend werkje.