Ik eet 's morgens graag gezond. Havermoutpap, of een bakje yogurt met muesli, chiazaad, lijnzaadolie en vers fruit. Maar zo'n ontbijtje klaarmaken neemt nogal wat tijd in beslag. Thee maken, fruit schillen, alle ingrediënten bij elkaar zoeken. Op zich geen drama natuurlijk, maar soms is het zo'n drempel. Dan pak je maar weer snel een boterham omdat je geen zin hebt pas over een kwartier te eten. Daarbij komt nog dat ik mijn yoghurt niet koud wil eten maar op kamertemperatuur, en dus moet ik wachten tot de yoghurt 'opgewarmd' is. Maar voor al deze bezwaren vond ik onlangs het perfecte antwoord: vooruitdenken. Ook wel bekend als 'meals in a jar'.

Hoe gaat het in zijn werk? Neem vijf tot zeven potjes met schroefdeksel. Ik gebruik mijn favoriete Bonne Maman jampotjes. In de USA gebruiken ze 'mason jars' - zoiets als onze weckpotten, maar dan met een schroefdeksel wat volgens mij veel handiger is. In plaats van éen ontbijtje maak je nu in dezelfde tijd een hele rij ontbijtjes klaar. Vul ieder potje met de gewenste ingrediënten: noten, muesli, vruchten, zaden, lijnzaadolie, yoghurt enzovoorts.
Als je de muesli onderin het potje doet, lekt de yoghurt uit in de muesli en krijg je hangop met daaronder geweekte muesli. Dat is een bonus want het eten van geweekte granen en noten is gezonder omdat het fytinezuur (dat de opname van gezonde stoffen blokkeert) door het weken wordt afgebroken.

Je kunt de potjes ook vullen met warme havermoutpap en smaakmakers zoals kaneel, gedroogde vruchten, honing en dergelijke. Als ze afkoelen trekken de potjes vanzelf vacuüm, en blijft de pap gerust vijf dagen goed in de koelkast.

Het voordeel is dat je nu 's morgens enkel een potje uit de koelkast hoeft te pakken, en klaar is je ontbijt. Nou ja, je moet nog thee zetten. Tenzij je een quooker hebt duurt dat nog een paar minuten. Maar dan kun je suffig naar de waterkoker staan kijken en rustig wakker worden. Of je tikt ondertussen je nieuwe blog. :-)
Een ander voordeel voor brrr-kouwe-yoghurt-haters is dat je je ontbijt een paar uur eerder (of 's avonds wanneer je naar bed gaat) al uit de koelkast kunt halen zodat het niet meer ijskoud is wanneer je 's morgens opstaat. Een derde voordeel is (maar dan moet je het wel heel bont maken met je timing) dat als je echt geen tijd hebt om te ontbijten, je dit ontbijt ook nog eenvoudig onderweg kunt opeten.*  Het is in ieder geval beter dan níet ontbijten.

Als je dit  net als ik een geweldig idee vindt, zoek dan online vooral eens op 'meals in a jar' (of 'breakfast in a jar', 'lunch in a jar', 'dinner in a jar') want er zijn fantastische dingen mogelijk met een simpel glazen potje.

*Ik weet het, dit gaat niet op als je naar school of werk fietst.

Foto: yoghurt met muesli en frambozen, en bovenop geroosterde noten, lijnzaadolie en honing.




P.S. Ik ontdek net dat dit mijn 700e blogpost is! Dat moet gevierd worden. Ik ga nadenken over een passende manier om dat te doen.

5 reacties:

Kniepertie zei

Gefeliciteerd! met de 700ste,
ga asjeblieft nog een heule poos door,
groet

kallie zei

ZZooooo ziet er mooi uit zo'n potje krijg er gewoon zin in, maar wij eten nooit jam. Van harte gefeliciteerd met je 700 blog en wij gefeliciteerd met het lezen van de 700ste blog. :-)
Wat trouwens geen kunst is. Leest heerlijk weg.

gr Kallie

LegeZakkenVrouw zei

Ik zet 's avonds een schaaltje met yoghurt, kwark of melk met muesli klaar. Is de temperatuur de volgende ochtend direct goed. Hoef ik niet in een potje te zetten. Gefeliciteerd met je 700e blog.

Roerend Goed zei

Gefeliciteerd, 700 is een hele prestatie! Ik zet ´s avonds wel eens een pannetje klaar op het aanrecht met havermoutvlokken en water, en evt wat rozijnen of gojibessen. ´s Ochtends is al het water al opgenomen in de vlokken en hoeft het alleen nog maar opgewarmd te worden (en dan iets zoets en soms wat rijste/sojamelk erbij). Ik hou niet zo van zompige muesli, dus dat zou ik niet zo gauw de dag ervoor al klaarmaken.

Anoniem zei

Goed idee. Ik denk allen dat het niet zo is dat je meteen van het fytinezuur af bent, die blijft in de muesli zitten. Als je granen (geldt het ook voor geplette granen?) en noten weekt komt dat zuur vrij en zit dan in het weekwater. Dat gooi je weg.