Ik voel me heel erg stoer. Ik heb gisteren voor het eerst geweckt! En dat om een niet zo voor de hand liggende reden, namelijk dat ik zulke mooie weckpotten had gekocht.
Nu had ik die weckpotten natuurlijk aangeschaft omdat ik wel 'ooit' nog eens wilde wecken; het past zo erg in het consuminder-minimalisme-doe-het-zelf-gezond-straatje dat ik daar toch eigenlijk niet omheen kon. Maar nu ik ze had stonden ze mij aan te staren en vroegen om inhoud. Op korte termijn, niet 'ooit'.

Dus toen ik van vrienden een flinke lading stoofpeertjes kreeg vond ik dat ik die wel kon inmaken. Ik zocht online en in mijn inmaak-kookboek (dat had ik al jaren liggen, wachtend op dit moment) en begreep hoe het zo ongeveer werkte. Dat mijn ouders vroeger wel driehonderd literpotten jam weckten in een zomer zal ook wel bijgedragen hebben aan het positieve idee dat ik dit kunstje wel onder de knie zou krijgen. En mijn gevoel bedroog me niet: het is gelukt. Hoewel er nog een vage angst voor knappende weckflessen door mijn hoofd spookte.


Jawel. Twee potten peren. Ze staan nu knus in de kast onder de trap totdat ik besluit dat het tijd is voor stoofpeertjes. Als doomsday-prepper (of als er een strenge winter komt) zou ik schromelijk tekortschieten, dan kom je met twee potten peertjes niet heel ver. Maar vooralsnog ben ik tevreden.

7 reacties:

Trudy zei

En gelijk héb je! Ze zien er prima uit!!

Hélène zei

Hai Meibloepje!
Op aanbeveling van ROEREND GOED ga ik je volgen.
Je hebt een mooi blog.

Ik zag wel dat ik via je “reaktie-icoontje” bij ROEREND GOED niet op je blog kon komen. Dan kreeg ik de melding: Profiel is niet beschikbaar. Volgens mij moet je dan TOEGANG TOT JE PROFIEL in schakelen.
Nu ben ik via de link bij Roerend Goed op je blog gekomen.

Groetjes en een fijne dag!
Helene

drOOmedaris zei

Ziet er lekker uit! En ik hoop dat jullie ze op een feestelijker moment zullen nuttigen dan op Doomsday

MamaNatuurlijk zei

Dat ziet er goed uit!

Liefs MamaNatuurlijk

Marianne zei

Wat staat dat gezellig!
Mijn moeder weckte vroeger altijd in zo'n ouderwetse ketel bij grote hoeveelheden. Voor een bescheiden hoeveelheid gebruikte de grootste pan die ze had waar vier glazen in konden.

Marianne
van blog Consuminderen met Marianne

Ons gezin en de Stichting zei

Heerlijk hé als je door hebt hoe dat moet wecken. Ik weck zomers heel veel ook omdat we in Roemenië waar we veel zijn ( zie blog) geen vriezer hebben en het is echt een uitkomst. Wat ik zoals weck is soepgroenten, tomatensap,bonen, worteltjes en meer. Het is niet alleen leuk al die gevulde potten maar ook heerlijk . Er zijn diverse boeken te vinden. Ik heb zelfs augurken en paprika's ingemaakt van de zomer.

Ps Heb een link naar jouw geplaatst.

FirmaFluitekruid zei

Hai Meibloempje, Marije van Roerend Goed heeft niks teveel gezegd. Wat een leuke site! Dat wecken heb ik dit jaar ook voor het eerst gedaan, met tomaten die ik gratis op de markt vond. Ik herken de trots dus helemaal...