Ik geef toe dat ik geloof dat de wereld in een financiële crisis zal storten. Dat is een van de redenen waarom ik mij bezighoud met bezuinigen, besparen en leren hoe je groente moet telen. Als ik tijd heb.

In duistere stormachtige nachten bedenk ik angstig hoe laag ons land ligt, en dat er alleen maar een enkele dijk tussen het zeewater en mijn warme bed staat. En dat die dijk en die zee oncomfortabel dichtbij liggen benauwt mij zeer. Op zo'n moment ben ik ervan overtuigd dat het een goed idee is om een rubberbootje op zolder te leggen. Voor het geval dat. En daarna val ik, gerustgesteld door mijn plannen, in slaap. Ik had nooit "Oosterschelde, windkracht 10" moeten lezen toen ik klein was.

Ik zal eerlijk zijn: ik heb ook een evacuatiepakketje in de trapkast staan. Voor als die dijk ooit doorbreekt en we ijlings naar hoger gelegen gronden moeten vluchten. Maar dat is niet overdreven, vind ik. Het is het advies zoals je kunt lezen op nederlandveilig.nl: voorbereid zijn op noodsituaties. Weten wat je moet doen.
Toch bekruipt me op andere momenten (op prachtige lentedagen bijvoorbeeld) het idee dat ik een beetje raar ben. Dat de meeste mensen geen enkele gedachte aan grote gevaren wijden, laat staan maatregelen treffen. Dat de algemene opinie is dat we onkwetsbaar zijn, en dat het neurotisch is om je zorgen te maken om een e-ven-tu-ele ramp die hoogstwaarschijnlijk nooit gaat gebeuren.

Maar sinds kort weet ik dat het wel meevalt met dat neurotische van mij. Ik kijk namelijk naar "Doomsday Preppers" op National Geographic Channel. Doomsday Preppers zijn mensen die zich prepareren op de dag des Oordeels, de volledige ineenstorting, de grote klap, 'when the shit hits the fan', in welke vorm die shit ook mag komen. En er blijken nogal wat mogelijkheden te zijn. Zo kunnen we voor onze ramp kiezen uit een wereldwijde financiële ineenstorting, een pandemie, een mega-aardbeving (gevolgd door een of meerdere tsunami's), een vulkaanuitbarsting, een zonnevlam waardoor de elektriciteit wereldwijd uitvalt, bacteriologische oorlogvoering, en - serieus - een verschuiving van de poolas (waarna alle zojuistgenoemde rampen tegelijk zullen plaatsvinden).

Met stijgende verbazing kijken mijn gezinsleden en ik naar brave huismoeders en ex-militairen die hun gezin klaarstomen om oorlog te voeren tegen plunderaars en hongerige medemensen. Een voormalig marinier (type: stoer, keihard) leert zijn kinderen schieten, en is daarbij zo dom om voor het oog van de camera zijn eigen duim eraf te schieten, waarna hij niet zo stoer flauwvalt; wat zijn kinderen dan weer enorm deugd doet.
We zien mensen verhuizen naar 'veiliger' oorden, waar ze een bunker bouwen en van het land leven. Ver van vijanden - en vrienden - vandaan. We leven mee met de zielige kinderen van de bacterievrouw (die dozen vol mondkapjes en schorten heeft en de hele buurt voorziet van desinfecterende gel) wanneer ze verplicht moeten oefenen op een griepuitbraak. De schoondochter die iets te laat komt mag niet meer binnenkomen, want inmiddels speelt het gezin quarantainetje in een met plastic afgeschermde keuken.

Allemaal vrezen ze de honger en hebben ze schuren vol levensmiddelen. Sommigen van de preppers zijn zes uur per dag bezig met overleven. Ja, nu al, terwijl er nog niets gebeurd is. Ze stapelen brandstof en voedsel op onder de bedden, sluipen 's nachts gewapend door hun huis ("Je moet je eigen huis in het donker kennen, dat biedt een enorm tactisch voordeel!") of leren Tagalog om onverstaanbaar met elkaar te kunnen communiceren wanneer vijanden het op hun voedsel voorzien hebben. Bijna allemaal hebben ze grote hoeveelheden wapens om zichzelf te kunnen verdedigen, want ja, als jij na een ramp de enige bent met een voedselvoorraad voor vier personen voor zeven jaar dan ben je je leven niet meer zeker, that's for sure.

De preppers, hoe vooruitdenkend ze ook zijn - of misschien wel daardoor - hebben toch allemaal ergens een blinde vlek. Zo oefent een trucker (die ervan overtuigd is dat als er een ramp gebeurt juist zíjn beroepsgroep het doelwit gaat worden van overvallers) overvalsituaties met zijn vrouw, inclusief een realistische hinderlaag. Dat zijn vrouw, die kanker heeft en zéker eerder overlijdt dan dat er een ramp gebeurt, een tikkeltje gelaten meespeelt lijkt hem niet op te vallen.
De man die zijn gezin steeds weer laat oefenen om binnen twintig minuten buiten de stad te komen in een zwaar bepakte vluchtauto is euforisch als het hen eindelijk gelukt is. Maar hoe lang gaat hij erover doen als er een ramp gebeurt en iederéén de stad uit wil? Dat lijkt me een relevante vraag. Die niemand hem stelt.
En wat te denken van de vrouw die wacht op de klap van een gigantische aardbeving? Heel slim heeft ze voor jaren voedsel in huis. In glazen weckpotten. Die natuurlijk allemaal ongeschonden die mega-aardbeving overleven...

Het is raar om mijn eigen angsten en plannen zo bizar uitvergroot te zien. En confronterend. Maar ook een opluchting. Een zachtaardige man die eruit ziet als Noach (in mijn ogen, dan) brengt zijn buit van die dag - een aangereden grondeekhoorn - binnen en zijn dochtertje van negen begint te juichen bij het vooruitzicht van vlees in de pan.
We lachen erom, ha ha, nee, ik zie mezelf nog geen aangereden katten verzamelen langs de kant van de weg, het idee! Zo gek ben ik dus nog (lang) niet.
Maar ondertussen zijn in mijn hoofd de radertjes al aan het draaien: nooit geweten dat je eieren maandenlang kunt bewaren als je ze met olie insmeert. En wat praktisch: voorraden rijst of meel kun je opslaan in frisdrankflessen! En when the shit hits the fan (fantastische uitdrukking, ik zie het dus echt voor me) hebben we wél een park met eendjes in de buurt ...


P.S.
Op de site van DoomsdayPreppers kun je je 'prepper score' uitrekenen. Mijn uitslag? Ik kan een ramp 1-2 weken overleven. Dat valt tegen. Maar ja. Naar een aantal best wel belangrijke dingen (zoals: heb je een Zwitsers mes?(ja) Of een SAS-handboek?(ja) Kun je broodbakken zonder broodbakmachine?(ja) Hoeveel boeken over rampen heb je gelezen?(veel te veel, daarom lig ik ook zo vaak wakker van alle nare mogelijkheden)) wordt in de test niet gevraagd. Wat is jouw prepper score?


8 reacties:

oma zei

Leuk om te lezen!

Maar de tijd dat ik met kasten vol kleren in alle maten
voor 4 kinderen járen vooruit kon,
voorbereid op schaarste en onheil,
ligt vèr achter me.
De kinderen zijn inmiddels groot en zelf voorzien van kinderen.

Het gevoel van onveiligheid zat vooral in mezelf en had minder met écht naderend onheil te maken.


Mijn motto:
Geniet van het leven nú en leef niet in angst voor wat
(misschien nooit) komen gaat.

mamma


Thijs zei

Mooi stuk weer, ik herken me hier ook erg in. Leuk dat je weer actiever aan het bloggen bent!

Vlijtig Liesje zei

Ook ik speel wel eens met het idee van het rubberen bootje, maar het komt er nooit van.

Ik denk dan maar: 'De mens lijdt dikwijls het meest door het lijden dat hij vreest, doch dat nooit op komt dagen.'

Firma Fluitekruid zei

Weer vlot en geestig geschreven, meibloempje. Ik ben altijd iemand geweest van 'leef nu, na mij de zondvloed', en die Doomsday Preppers zijn natuurlijk compleet van de pot gerukt. Toch hebben ze wel een punt. Het is niet ondankbaar dat de euro gaat crashen. Toch wel handig om wat voorraad in te slaan. Ik ben erg klein behuisd en heb bijna geen kastruimte, maar ik denk dat ik in de meterkast en onder mijn bed wel voldoende blikvoer kwijt kan om één hongerwinter door te komen. Aangevuld met wat knollen en bollen, en wat ik verder kan snaaien. Maar ik heb de test gedaan, en de Doomsday Preppers geven me 1 á 2 weken.

Firma Fluitekruid zei

Ik bedoelde natuurlijk: het is niet onDENKbaar dat de euro gaat crashen...:-)

Henrike Gootjes zei

Ha! Leuk te lezen, meibloempje, geen idee hoe je heet!
Mijn project staat op facebook.com/oh,mysweetsailor
Groet, henrike

Anoniem zei

Ik ga het 1 á 2 maanden redden (volgens mij vooral omdat we een regenput hebben), en mij werd aangeraden een geweer te kopen :-) haha dat gaat niet gebeuren.

Siebrie

Anoniem zei

[p]Just before, [url=http://www.baileybuttonuggstore.co.uk]bailey button ugg boots[/url] automobile ancient girl use uggs bailey tab " booties " that doesn't integrate her grow old, nearly everybody all-around will laught on the woman . The most appropriate times of my whole life . With a large vary of advantages there's less chance of sustaining severe injury throughout activities like cardiopulmonary exercise, walking and running . Dude, in the event that's upon "sales" occupation that you are around, I became news flash for yourself . They are a ideal mix of simplicity with outright glamorous type that sets them off in any atmosphere and gets ladies seen . Make your Internet marketing email visually [url=http://www.cheapuggsbootsonlinesale.co.uk]cheap ugg boots online[/url] appealing . Top Reasons to Buy Genuine Ugg BootsWhy i would you want to buy genuine Ugg boots when there are so many cheap copies on the market? You've seen the saying: You only get what you pay for! Real Ugg boots are made of twin-faced sheepskin with fleece on the inside and with a tanned outer surface; the top of the boot has fleece on the outside . [url=http://www.uggforsaleclearance.co.uk]ugg sale clearance uk[/url] BetterWebBuilder . The best alternative is to purchase a natural shoe cleaner and wash them with a bristle brush.[/p][p]It is also fitted with a comfortable Phylon midsole on the inside of in addition a hard and hugely tough rubber outsole on the outdoors . Try cavalier boots . Below are a few electronic . we have a tendency to ar committed to own all finest brands and merchants like Gravity Defer, Mason Ezpay and diverse far more and we've got stores like Nike Shox Turbo Men, [url=http://www.uggbaileybuttonbootssale.co.uk]ugg bailey button[/url] Nunn Bush, Shoe obtain and lots of far more . Hopefully, you will get some inspirations to produce a hit this season with cut Ugg [url=http://www.kidsuggaustralia.co.uk]kids ugg australia[/url] pairs . While being folded down, exposed wool seems incredibly supple, smooth and exquisite . His action is as subsequent: the entire number of the steals is 189;the complete amount with the three pairs is thirteen occasions [url=http://www.genuineuggsales.co.uk]genuine ugg boots uk sale[/url] and within the playoffs, 3 pairs of spirited is hierarchical within the second, concerning seven occasions . Any Shox will likely be composed of plastic as well as being rather strong.[/p]