Ik ben opgevoed met zelfgebakken brood. En ik hou echt niet van dat slappe winkelbrood. Maar ja, je hebt niet altijd tijd om zelf uitgebreid te gaan staan broodbakken.
Dacht ik.
Totdat ik dit recept vond. Waarschijnlijk komt het uit het boek "Artisan bread in five minutes a day". Het is supereenvoudig en kost je hooguit vijf minuten werk, voor twee broden die je NIET meteen hoeft te bakken. Het levert een stevig brood met een krokante korst op, precies zoals ik het graag lust. Door het hoge vochtgehalte blijft het brood ook lekker vers.
En last but not least: met een pak volkorenmeel van 89 ct (Jumbo) bak je twee broden, maar van drie vier pakken meel bak je acht tien broden. Dat is dan tien broden voor 2,67  3,56 aan volkorenmeel. Reken nog een beetje voor gist en voor elektra of gas (oven), maar het blijft een koopje: acht tien versgebakken broden voor de prijs van twee broden bij de bakker of biologische winkel!*

Je bakt het brood meteen, of je doet het deeg in een of twee afsluitbare diepvriesbakken in de koelkast. Je kunt het daar een paar dagen bewaren en gebruiken als je het nodig hebt. In de koelkast gaat het rijsproces heel langzaam verder. Ik kan je verklappen dat als het deeg een of twee dagen in de koelkast gestaan heeft, het brood nog lekkerder wordt. Als je (een gedeelte van) het deeg eerst afgedekt in de koelkast zet, hou dan rekening met een langere rijsperiode in de bakvorm (een paar uur). De koelkastkou moet er namelijk ook weer uit. Ik haal gewoon 's middags een bak deeg uit de koelkast en doe het in een blik, en ik zie wel wanneer het de bovenrand van de vorm bereikt heeft. Dan bak ik het, en dan is het mooi op tijd klaar voor het ontbijt van de volgende dag.
Deze hoeveelheid is genoeg voor twee vormen ter grootte van een cakeblik, feitelijk bak ik ze ook echt in cakeblikken, wat niet zo hoort: cakeblikken zijn zilverkleurig en broodvormen zijn zwart; dat is beter want zwarte vormen worden heter. Bij Action kun je momenteel grote broodvormen kopen voor ongeveer vier euro, en die ga ik een dezer dagen maar eens halen.

Voor de duidelijkheid heb ik het werk blauw weergegeven. :-)

780 gram volkorenmeel of bloem, of van elk de helft.
1,5 eetlepel droge gist
1,5 eetlepel zout (of? lees de reacties over hoeveelheid gist en zout...)
720 ml lauw water
Deze ingrediënten doe je in een kom en roer je eventjes (een minuutje) totdat ze gemengd zijn.
Die kom zet je afgedekt 1,5 uur weg op een behaaglijke plaats, zodat het deeg flink rijst.
* Hierna kun je het deeg in de koelkast luchtdicht bewaren, volgens zeggen wel een week lang.
Je vet je broodvormen goed in, en verdeelt het deeg over de vormen. Het moet ongeveer tot de helft van het blik komen. 
Nu zet je het deeg weer weg op een warme plaats. Laat het afgedekt rijzen totdat het de rand van de vorm bereikt heeft. 
Je verwarmt de oven voor op 200 graden en bakt het brood eerst 20 minuten op 200 graden en daarna nog 20 minuten op 180-200 graden. Ik hou van een stevige bite en bak het brood dus graag iets heter.

Laat het helemaal afkoelen (als dat lukt) voordat je het aansnijdt. Dit brood kun je in plakjes invriezen. Na ontdooien is het net zo lekker alsof het vers uit de oven komt.

Als je op de foto klikt kun je hem in 't groot bekijken en opslaan. De foto's zijn van meerdere baksessies (want de helft van de tijd vergeet ik foto's te maken) dus we beginnen met witbrood, gaan halverwege over naar twee volkorenbroden en eindigen met één krentenbrood met wat weinig krenten. :-)

*Ik had mij een beetje verrekend. Als je vier pakken meel hebt hou je vier keer 220 = 880 gram over, en heb je dus genoeg voor weer een portie deeg. Dank aan de oplettende lezer die mij hierop attent maakte!

UPDATE:
Inmiddels heb ik dit recept ook gemaakt met 0,5 eetlepel gist en 1,5 theelepel zout. Het rees prima, wel iets trager, maar ik vond het brood wel een tikje flauw.

UPDATE 2: Ik heb het brood nu een flink aantal keren gebakken. Het lukt telkens prima. Ik vind wel dat er erg veel gist in zit en gebruik nu minder gist. Volgens Levine van uit de keuken van Levine klopt de hoeveelheid bloem niet (zij heeft het boek met het originele recept) en moet het 880 gram bloem zijn. Ook zij zegt dat teveel gist het brood niet lekkerder maakt en onnodig is. Zout moet altijd ongeveer 2% van de hoeveelheid bloem zijn, dus het beste zou in dit geval zijn 14 gram zout te gebruiken, wat inderdaad ca. 1,5 eetlepel is. Doe er je voordeel mee.

21 reacties:

Spaarcentje schrijft zei

dit is no-knead bread? Want je kneedt het niet zie ik. Ik bak 2 keer per week brood en kneed met de keukenmachine. Die loopt alleen op zijn eind nu, dus misschien dat ik dit eens probeer!

Anoniem zei


wat ziet dit er makkelijk uit!! ik bak altijd brood met karnemelk en backing soda, dat hoeft niet gekneed te worden maar deze manier lijkt me ideaal.....ga ik zeker proberen! dank je wel voor de tip! groet, joke

Meibloempje zei

Je hoeft het brood inderdaad niet te kneden. Lekker makkelijk!

Firma Fluitekruid zei

En hoe kan het dat je met 1 pak meel 2 broden bakt, en met 3 pakken meel 8 broden?

Meibloempje zei

Omdat ik heel slecht ben in rekenen haha. Het gaat pas op bij vier pakken natuurlijk, die twee extra broden. Ik zal het aanpassen.

Bespaarmama zei

Bedankt voor de tip, dit recept ga ik zeker uitproberen!

izerina zei

Waar zeg jij je deeg te rijzen? Bij mij bij de gaskachel duurt het wel langer voor het deeg gerezen is.Maar ik gebruik minder gist

Elvira zei

Wow, dat ziet er gemakkelijk uit! Ik ga er meteen morgen mee aan de slag :-) Ben benieuwd of de jongens dit wél lekker vinden. Het gemakzuchtige brood (van broodmix) uit de broodbakmachine vinden ze maar niks (verwende apen, haha). Dank!

Meibloempje zei

@izerina: ik laat het gewoon in de kamer rijzen. Ik heb vandaag een dubbele hoeveelheid meel en water gebruikt met dezelfde hoeveelheid gist en zout (1,5 eetlepel dus) en ook die broden zijn uitstekend gelukt. Minder gist hoeft dus geen probleem te zijn.

Anoniem zei

Gebruik je 1,5 EETlepel zout? Lijkt mij zo veel. Of bedoel je theelepel?

Ingeborg Hommema zei

Ik heb gisteren en vandaag net zoiets gemaakt maar met veel minder gist. Een halve theelepel op 450 gram bloem. Verschil is wel dat ik het 17 uur heb laten voorrijzen. Het zijn wel mooie busbroden gewordn.

Anoniem zei

Gist gist door, dat zie je ook op de fotootjes van de bakken in je koelkast. Ik vraag me dan ook af hoeveel gist je binnen krijgt wanneer je het deeg een dag of vier in de koelkast bewaard.... Gist kan heel veel ellende veroorzaken in je susteem omdat het gewoon een schimmel is. Denk aan Candida.
Is zoveel gist in een brood dan wel handig....Kun je dan niet net zo goed direct een kist bier leegklokken?

xxx Chris

Meibloempje zei

Wat betreft het zout ... als dit recept inderdaad het recept uit dat boek is (wat een beetje raden blijft omdat het via-via van internet komt) dan kan de hoeveelheid zout verminderd worden, omdat (zo blijkt uit de website van 'Artisan bread in 5 minutes a day') hun recept met 1,5 eetlepel kosher zout gemaakt wordt, wat kennelijk veel minder zout is dan 'gewoon' zout.

Inmiddels ben ik er zelf al achter dat je sowieso met de helft gist en zout toekunt zonder dat er iets anders wordt aan het brood. (Ofwel: ik verdubbelde meel en water, maar gist en zout niet, en dat leverde prachtige broden op)

Wat betreft gist: Ik ben het eens met Chris dat minder gist beter is; brood moet dan wel langer rijzen maar ontwikkelt ook een betere smaak.

Conclusie: Met de genoemde hoeveelheden zout en gist werkt het prima. Met de helft zout en gist werkt het nog steeds prima. Misschien kan het ook wel met een kwart van de genoemde hoeveelheid zout en gist, maar wordt de rijstijd dan flink langer. Ik ga het gewoon uitproberen!

Meibloempje zei

O, en wie de smaak te pakken heeft en echt alles wil weten over broodbakken, die raad ik aan eens naar de website van Levine te gaan. Haar website staat vol informatie over brood en broodbakken!

http://uitdekeukenvanarden.blogspot.nl/

Hermi zei

Grappig,

Ik kwam in het weekend terecht op een Amerikaanse blog en daar werd de eerder aangehaalde variant met heel weinig gist besproken.
Schijnt bedacht te zijn door Jim Lahey.

Wordt in een gietijzeren braadpan (Dutch oven) in de oven gebakken maar kan natuurlijk ook in broodblik (eventueel afgedekt met alufolie)

http://www.ouichefnetwork.com/oui_chef/2012/04/jim-laheys-no-knead-bread.html

Meibloempje zei

Bedankt voor de link!

Ook Levine heeft al geschreven over dit No Knead bread.
http://uitdekeukenvanarden.blogspot.nl/2007/02/nyt-no-knead-bread-3.html

Het verschil dat ik zie met het recept in mijn blogpost, is dat bij het no-knead-bread de timing kennelijk behoorlijk van belang is, terwijl het artisan bread juist behoorlijk 'vrij' is qua tijden.
Ik zeg: alles uitproberen!

consuminderenmetplezier zei

Je broden zien er prachtig en lekker uit! Geweldige foto's!

Vlijtig Liesje zei

Klinkt goed, en niet te moeilijk! Bedankt voor het recept.

Anoniem zei

Ik heb er ook nog eens de boeken op nagekeken en het is idd een kleine 1,5 eetlepel. Snap nu waarom ik mijn brood nooit helemaal je van het vond ;-)
Ga nu met jouw recept aan de slag.
Groet Britt

Anoniem zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Anoniem zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.