Ik hou van de herfst. Vooral de geuren vind ik fijn. Iets van rottende bladeren, nattigheid en kastanjes. En terwijl ik wandel en die heerlijke prikkelende geuren opsnuif bedenk ik dat enorm veel herinneringen vasthangen aan geuren. En ineens zie ik mijn hele leven voor me, gevangen in geur.

Een van de belangrijkste geuren uit mijn kleutertijd is die van het trappenhuis in onze flat. Cement, beton en wat stof denk ik. In dezelfde tijd is de geur van schoonmaakazijn en ammoniak te plaatsen, van mijn moeder aan de schoonmaak. Een geur vol verwachting, een 'we gaan ertegenaan'geur. Nat zandbakzand, wat overigens heel anders ruikt dan zondoorstoofd fijn zandbakzand. Krijt en fruitbakjes in de kleuterschool (een unieke geur die je nergens anders ruikt), gemengd met natte regenjasjes. (Zoals jullie lezen is er heel wat nattigheid in mijn verleden. Maar aan de andere kant zijn geuren sterker wanneer het vochtig is, dus is het eigenlijk wel logisch dat je meer 'regenachtige' geuren hebt dan droge. Denk ik.) Struiken met rozenbottels en struiken met klapbesjes, van die witte.
Gebakken vis op de markt. Het huis van mijn oma. Oude tijdschriften. Heel oude stoffige (misschien een beetje schimmelige) boeken - heerlijk! Wilde rozen. Plastic speelgoed waar vast een stofje inzat dat nu verboden is, want speelgoed van tegenwoordig ruikt heel anders. Heel soms vind je in de kringloopwinkel nog 'oud' speelgoed met bijbehorende geur en hup, dan ben je dertig jaar terug in de tijd.

Oude boerderij. Stof van jaren en vermolmd hout (lekker). De geur van muffige kelder en inloopkasten met vochtig behang. Vochtige veengrond - kruidig, pittig. Heel anders dan de waterige lucht van natte klei in de streek waar ik nu woon. De geur van kalk en cement van toen mijn vader het huis verbouwde. Vers gezaagd hout. Ikeameubels. (Aaahhh, Ikeameubels! Snuifffff!)
De blije geur van het eerste gemaaide gras in het voorjaar (het is lente!). De geur van (gedoofde) kaarsjes in de vierde klas en van Satsuma's. Ik krijg iedere keer een kerstgevoel als ik die zurige Satsuma's ruik!

De geur van hooi, van omgeploegde akkers, de indringende geur van zwarte bessen in de zomer. Van grind en van 'vuurstenen' (bestaan die nou echt of verzonnen wij dat gewoon?).
Laat ik niet vergeten: versgebakken brood. Als ik brood bak komt mijn hele jeugd terug, want mijn ouders bakten altijd zelf brood. Gist is ook zo'n veelbelovend luchtje, een beetje zurig maar levend. In dezelfde categorie: kippensoep die staat te trekken, een beetje een wee├»ge geur; niet echt lekker maar wel een 'goede' geur, omdat er dan heel lekkere kippensoep op het menu stond! Hetzelfde heb ik met de misselijkmakende lucht van roggebrood dat gebakken wordt: de lucht op zich is niet zo fijn, maar het gevoel erbij is positief. De geur van een houtkachel. Rook, as. Zeldzaam lekker.
Het parfum dat ik van mijn penvriendin kreeg en dat ik jaren gebruikt heb. Af en toe komt die geur nog eens langs, en dan denk ik aan de logeerpartijtjes die we in de vakantie hadden.

Regen in aantocht ruik ik altijd (dan worden alle geuren in huis sterker), en vorst ruik ik ook (soms dagen van tevoren) en sneeuw ruik ik ook wanneer het komt. Geen weerman voor nodig.
Ik vind de geur van koeiepoep (mest, zeg maar) een van de lekkerste geuren die er is: het ruikt naar het land, boerderij, vroeger, knus.
Een van de lekkerste 'nieuwe' geuren is de geur die ons hondje heeft als ze slaapt. Vreemd genoeg ruikt ze dan naar koekjes. Als ze wakker is ruikt ze neutraal, maar slapend ruikt ze echt heel lekker. Een beetje zoals baby's die naar ... baby ruiken.

Hebben jullie ook (zoveel) geurherinneringen?

4 reacties:

Iets minder graag zei

Wat een heerlijk geuren stukje. Ik ga me toch eens verdiepen in mijn geuren herinneringen!

consuminderenmetplezier zei

Ha, ha, ik heb dat ook! Geur van Duits brood en vochtige kelder is van mjn lang geleden overleden opa, de geur van de zee betekent Zomer, kaneel en dennenappel is herfst, oude boeken is bibliotheek. Vers schepijs of aardbeien! Een van mijn favoriete geuren is de geur van... Griekenland; een mengeling van zilte zee, warme zon en oregano... Aaaaah, heerlijk!

Firma Fluitekruid zei

Een geur die voor mij bij de herfst hoort: de geur van verbrand stof, als je de kachel voor het eerst weer aan zet. Die geur vind ik lekker, omdat ik het associeer met huiselijkheid, lekker warm binnen, zitten, etc. Afgevallen populierenblad heeft ook altijd een heel specifieke geur waar ik van hou, net als de geuren die je ruikt na een regenbui (als de regen opklaart gaan de merels ook altijd zingen, dat is dan geen geur, maar dit geluid past er wel helemaal bij). Geuren uit mijn kindertijd: wasco, ecoline, linoleum, potloodslijpsel. Als ik een school binnen wandel, brengen die geuren me weer terug in de tijd.

kallie zei

Ik heb ook wel wat met geur zoals de geur van majazeep dat doet mij weer denken aan mijn lieve oma die in alle kasten en planken zo'n stukje zeep had liggen. Nog heb ik een kistje met spulletjes van haar en een stukje majazeep en heel af en toe ruik ik er aan en dan ben ik even dicht bij haar. Maar aan de muffe geur van zolders en oud hout daar aan heb ik echt een hekel. Iets wat daar naar ruikt komt er bij mij niet in. Doodsbang dat de rest van mijn huis die geur gaat overnemen.