Ik besluit vandaag zomaar om mee te doen met de schrijftop2000 van schrijfcoach Hella Kuipers. Waarom ook niet? De opdracht: aan de hand van gegeven onderwerpen een stukje schrijven over een nummer in de top2000. HIER lees je de opdracht en meer informatie.
Het onderwerp vandaag is: De komst van het schip.


De komst van het schip.
Onze neef was een jaar of wat ouder dan wij en daarom cool, hoewel wij dat woord toen nooit gebruikten. Hij leerde voor boekhouder en had een verzameling Eppo's en Donald Duckjes; onder zijn strenge toezicht mochten we die wel eens bekijken. Dat deden we dan angstvallig voorzichtig, want er mocht geen vouwtje in het papier komen.
We logeerden bij zijn ouders: mijn oom en tante. Daar logeren was tegelijkertijd een drama en een feest. Drama omdat we niet mochten kruimelen of huilen of ons haar kammen op een andere plaats dan voor het spiegeltje in de gang. Ook moesten we slapen op een 'kermisbedje', een veel te hard luchtbed dat halverwege de nacht weer te zacht werd, en mochten we niet vaker dan een keer per nacht naar de WC. Toch was het ook feest omdat er alles was wat we thuis niet hadden. Snoep. Kastelen in de buurt. Een reusachtige speeltuin. Eppo's. En een televisie.
En zo maakte ik - door mijn neef en de televisie - voor het eerst kennis met het fenomeen videoclip. Neef kwam thuis, van school of werk, en zat om 17.00 gespannen voor de televisie te wachten op iets wat wel heel bijzonder moest zijn. En dat was "Sailing Home" van Piet Veerman. Ik had niet veel kaas gegeten van Engels, maar dit kon ik ook nog wel begrijpen. De gevaarlijke roep van vrijheid. Het onstabiele evenwicht tussen vandaag en morgen. Nu is alles nog goed, maar dat kan in een oogwenk veranderen. En we blijven vechten tegen de bierkaai.
Dat mijn onderkoelde neef bijna emotioneel kon worden van een liedje was iets bijzonders en misschien is het me alleen daarom al bijgebleven. Piet Veerman zeilde zo mijn herinneringen in en is er nooit weer vertrokken.

3 reacties:

vlasje zei

Wat een leuk stuk en wat een goed id!!

Anoniem zei

Hahahahahahah dat je die specifieke neef cool durft te noemen. Gelukkig maak je het in de laatste regel goed door naar zijn onderkoelte te verwijzen. Leuk geschreven!

xx Chris

Meibloempje zei

Nou ja, 'cool' omdat hij ouder was, daar keek je toch altijd tegenop. Niet cool als in: zo wil ik zijn. Nee.