Vroeger deden mensen het nog wel eens in liedjes: geven. Ze gaven elkaar een roosje, m'n roosje; of een kus in de bus van Bussum naar Naarden. Ze zongen: Alles geef ik jou, mijn ziel, mijn zaligheid en trouw. Of Stand by your man, and give him all your loving. 
Dit is meer het tijdperk van Gimme, Gimme, Gimme - vooral zo rond Klaas en kerst. I want it all, I want you, You're the one that I wantI want you to want me, Girls just want to have fun en Everybody wants to rule the world roepen de songtitels in de Top2000Nou, dat is klare taal. En de titels die 'give' of 'geef' bevatten staan in de gebiedende wijs. Foei!
Nee, dan die prachtige zinsnede over geven uit C'est ma vie van Adamo:
Et c'est vrai tu m'as donné
Les plus beaux de mes jours
Et je te les rendais

(en het is waar, je hebt mij de mooiste dagen van mijn leven gegeven 
en ik heb ze je ook teruggegeven)
Dat klinkt toch volkomen anders dan I want it all.
Het mooiste complete lied over geven (en over dankbaarheid) is Gutenacht Freunde van Reinhard Mey. De mensen die hij dankbaar bezingt geven alles... tijd, energie, liefde, warmte, eten, drank, gezelschap. Zouden zulke mensen nog echt bestaan? Waarschijnlijk zijn ze gemoderniseerd en willen ze nu ook de wereldheerschappij.
Maar heel af en toe is er nog iemand die zich opwerpt als een Bridge over Troubled Water. Zo iemand als Annemiek van Deursen. Een lichtpuntje in de duisternis voor veel mensen. Bridge over troubled water is het eerste lied dat ik ooit hoorde van Simon and Garfunkel, en ik was meteen hooked. Hun muziek verveelt mij nog steeds niet. 

1 reacties:

Heldinne zei

ook een van mijn favorieten!