Heel mijn leven ging ik al gekleed in tweedehands kleding. En niet dat ik dat erg vond hoor. Meestal was het een feest als er weer een berg kleding van een ouder nichtje werd gebracht. Wie kreeg er  tenslotte net als ik zakken vol kleren tegelijk? Nou dan.
Maar ja. Toen het financieel eenmaal kon was nieuwe kleren kopen ook wel heel erg leuk. En dat deed ik dan ook met overgave. Totdat ik me realiseerde dat ik me in nieuwe kleren niet veel beter voelde dan in tweedehands kleren. Erger nog, dat het dragen van nieuwe kleren grotere zorgen meebrengt. Immers, je gaat ze zelf nog bederven. Hoe hard je ook probeert het te vermijden, ooit komt die eerste vlek erin. De eerste schram op de schoen. De eerste afgevallen knoop. En dan is het nieuwe eraf. He, wat jammer. Wat zonde.
En dat 'jammer'gedeelte, dat steekje van teleurstelling, krijg je niet wanneer je tweedehands kleding draagt. Gebeurt daar iets mee, dan voel je hooguit een klein scheutje van opluchting: wat fijn dat ik hier maar €3,75 voor betaalde en geen €60,-
En evengoed loop ik er niet bij als een zwerver in 'ragged clothes' en 'worn out shoes'. Alweer iets om dankbaar voor te zijn.

Ralph McTell, Streets of London

4 reacties:

Veertje Vederlicht zei

Mooi. En herkenbaar. Ik had ook nichtjes die wat ouder waren en die hun nog best mooie kleding mocht dragen. Ik herinner me mijn pas-uren en al die kleding die uit de zak kwam. Erg leuk. Mijn eerste bikini kreeg ik op die manier. Super.

LegeZakkenVrouw zei

Ik heb ook geen moeite met tweedehands kleding. Ik heb trouwens de mix voor maisbrood gemaakt en het broodje gebakken. Het lijkt totaal niet op brood en heeft de structuur van een cake. Is wel te eten, hoor.

Meibloempje zei

@ Legezakkenvrouw - het klopt, maïsbrood is eerder een soort cake dan brood. Maar ja, het heet toch brood.

Bibje zei

Ik draag ook het liefste tweedehands, simpel omdat ik dan wel mooie merkkleren kan dragen en nog voor een prikkie ook(want ook daarin ben ik kieskeurig) Nieuw vind ik zonde van het geld......alleen ondergoed en schoenen voor de kinderen is nieuw hier.