Ik ben bekeerd. Sinds een paar weken - na het lezen van een stuk of duizend enthousiaste reviews op amazon.com over het boek Wheat Belly - eet ik geen tarwe en geen suiker meer. Gewoon omdat ik het wilde uitproberen.
Met suiker 'gestopt' was ik al eerder eens (okee, ongeveer tweehonderd keer, maar als je het niet blijft proberen lukt het sowieso nooit), maar dat hield ik niet langer vol dan drie weken. En dat kostte enorm veel moeite. Nu ik ook geen tarwe meer eet is het ineens een makkie. En dat is geen wonder. Als ik mag geloven wat de auteur van Wheat Belly zegt, is tarwe minstens zo verslavend en schadelijk als suiker. En dan hield ik door het eten van tarwe de suikerverslaving in stand, waardoor het moeilijk was om die dingen te laten staan.

En zo kwam ik, op zoek naar recepten, terug bij een site die me een paar jaar terug ook al aantrok: Mark's daily Apple. De site is van Mark Sisson, hij schreef het boek 'Primal Blueprint', over een soort paleo-leefwijze. Het is niet helemaal hetzelfde als het Paleodieet, (zo 'mag' je als je primal eet best wel eens honing of zuivel eten als je daar goed op reageert) maar grofweg komt het wel op hetzelfde neer: geen suiker, geen granen, geen peulvruchten. Wel vet, groenten en fruit, noten en zaden, vlees en vis.

Ik wilde eerst eens zien hoe het gaat zonder suiker en tarwe voordat ik zomaar álle granen schrap, en dat is in één woord geweldig (na de aanvankelijke griepverschijnselen, dan). Mijn chronische rugpijn is vertrokken, ik ben fitter, slaap lekkerder en heb totaal geen last meer van suikerdips of -pieken. Mijn spieren zijn minder gespannen, iets wat ik heel fijn vind want die waren altijd extreem gespannen. Het was een van de redenen waarom ik dit wilde proberen: ik las dat tarwe bij veel mensen voor reumatische pijnen zorgt en voor ontstekingsreacties.

Leven zonder tarwe is simpel, vind ik. Mijn ontbijt bestaat (nog) uit pap: havermout of boekweit of gierst. Als lunch neem ik groenten met eiwit en vet. Liefst warm, dus in de vorm van soep of gestoomde/gegrilde groenten. En dan een stukje vis erbij. Of een omelet. Of zelfgemaakt gehaktbrood. Of salade met feta. En 's avonds meer van dat. Tussendoor een handje noten of een halve avocado, en verder pruts ik wat met 'paleo'-lekkernijen zoals notenrepen en zadencrackers of een gekookt ei.

Mijn plan is om dit een maand te doen (die maand is dus bijna om), en dan eens te kijken of ik nog iets meer 'primal' kan leven. Misschien de peulvruchten schrappen, want daar waren mijn ingewanden toch al nooit zo gelukkig mee. Niet te hard van stapel, maar wel langzaam de nog gezondere kant op.

Wil je ook geïnspireerd raken, lees dan vooral de Succesverhalen op Mark's daily apple.com. Ongelooflijk wat een suikervrij en tarwevrij leven voor je gezondheid kan doen!