Behalve dat ik tegenwoordig de energie heb om uren in de tuin te werken, kan ik ook tien pushups doen. Jawel. Ik, degene die nooit gekozen werd bij gym (als laatste word je niet gekozen, je blijft gewoon over) kan pushups doen. En squats. En nog een aantal van dat soort oefeningen dat jarenlang ver buiten mijn bereik leek. En hoe ik zover gekomen ben wil ik best even met jullie delen.
Het geheim heet Blogilates. En dat (en dat rijmt!) is gratis.


Blogilates is de site van Cassey Ho, een hyperopgewekte pilateslerares die je pilatesoefeningen en  HIIT (High Intensity Interval Training) voorschotelt in youtubevideo's. De filmpjes variëren in tijdsduur van vijf minuten tot een half uur, dus je kunt je workout zo lang of kort maken als je wilt door gewoon meer of minder filmpjes te doen.

Cassey is heel grappig en kletst je door de oefeningen heen. Maar vergis je niet, ze is Aziatisch en als een tijgermama haalt ze de zweep erover! Waag het niet om op te geven! Soms ontwerpt ze energieke dansworkouts (de 'Great Gatsby' workout, of de 'Mother Father Gentlemen'-challenge).
Maar wat het echt geniaal maakt is dat je (als je je inschrijft voor haar nieuwsbrief) elke maand een kalender kunt downloaden, waar per dag al een aantal filmpjes voor je uitgezocht zijn. En dan fijn verdeeld: de ene dag de buikzone, de andere dag je armen, de volgende keer cardio of de benen. Dus als je verpletterende spierpijn in je gluteus maximus hebt van dag 1, kun je de volgende dag bést een workout doen die gericht is op je armen. No excuses! En elke maand is er een ander thema, andere volgorde, en zijn er nieuwe workouts, dus het wordt nooit saai.
Het enige wat je nodig hebt is een yogamatje en soms iets van gewichtjes, maar flesjes gevuld met water of zand zijn dan ook oké.

Doe je alle filmpjes voor die dag, dan ben je een uur bezig. Zover heb ik het nog niet geschopt, ik ben al blij als ik een kwartier of twintig minuten volhoud. Meer vind ik ook niet echt nodig. Maar gegeven het feit dat ik de allereerste keer na een minuut uitgeput moest afhaken, ben ik best ver gekomen.
En na een maand 'aangepaste' pushups doen, had ik plotseling zoveel kracht in mijn armen dat ik nu echte pushups kan doen. En dat lijkt zo simpel dat mijn tienerdochters zeiden: dat kan ik ook! Maar raad eens? Ze konden het niet. Mama rocks!




1 reacties:

Nicole Orriëns zei

Ik dacht dat het over een lesje bloggen gingen. Wat een grappig woord bloggilatus. Fijn dat je er zo wel bij vaart.

Huisvlijt