Mijn tuin is af. Maar je weet hoe dat gaat in een tuin. Er groeit van alles. Met name onkruid wil het nog wel eens goed doen. Een regenbuitje en je kunt weer op de knietjes om te wieden.
En dat is het nadeel van tuinieren - tenzij je het type bent dat zich helemaal ZEN mediteert tijdens het wieden. Persoonlijk vind ik het wel een rustgevend karweitje.
Onkruid wieden is niet alleen meditatief, maar kan je ook geld besparen. Dit nadat je (net als ik) een investering heb gedaan (het zal ook eens niet! Maar de kost gaat voor de baat uit ...) in 'Het Grote Wildplukboek' van Edwin Flores. 
Ik wist het al wel: veel van de onkruidjes die tussen de tegels groeien of de planten in de tuin naar de kroon steken kun je eten. Jawel! Zevenblad - de pest van de tuiniers, kun je eten als spinazie. Duizendblad? Sla! Brandnetels? Soep! Klaver, hondsdraf, korenbloemen, madeliefjes - je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het in je maaltijd verwerken. Dit interesseert mij al langer, ik schreef al eerder over eetbaar onkruid, HIER en HIER. Daarom ben ik ook zo blij met dit boek.
'Het Grote Wildplukboek' is ontzettend overzichtelijk ingedeeld. Voorin staan algemene wildpluktips, inclusief de gevaren die je kunt lopen als je ergens gaat wildplukken. Dan volgt per pagina één plant, noot, bes, wier of paddestoel met een duidelijke foto, omschrijving en bijzonderheden waar je op moet letten, bijvoorbeeld dat een plant alleen gekookt eetbaar is. Daarna komt een gedeelte met recepten van Jonnie Boer, gemaakt met 'onkruid' en wildpluk. 

Wat wil een zuinig mens nog meer? O, een site, of een app? Nou ja, die zijn er nu natuurlijk ook al. De wildplukwijzer is een site waar je kunt vinden (en toevoegen) wat er in jouw buurt te plukken is, en van dezelfde makers is er ook een app voor iPhone en Android.
(Voor de zuinige mens: vergeet ook niet mee te doen aan de weggeefactie voor de spannende DWARSLIGGER in mijn vorige blogpost!)

2 reacties:

Firma Fluitekruid zei

Leuk dat je dit boek ook ontdekt hebt! Ik heb er niet zo lang geleden over geblogd:
http://firmafluitekruid.blogspot.nl/2013/05/wildplukken-is-hot.html

Wildplukken is gaaf, er is een wereld voor me open gegaan!

Meibloempje zei

Ik had het nog niet gelezen op jouw blog, omdat ik de laatste tijd zo druk was met de tuin. Vanaf nu weer erbovenop hoor!