Het is waar: het is TE lang geleden dat ik hier iets schreef. Maar nu is de tuin klaar - voorzover een tuin dat natuurlijk ooit is - en ik heb foto's als bewijs dat ik maandenlang heel hard gewerkt heb. En dus show ik nu vol trots Onze Tuin.

Stel je voor: een stenen woestijn. Grauwe stoeptegels van links naar rechts, van de achterdeur tot het hekje. De schrale zeewind waait er onaangenaam rond, zodat het er niet prettig zitten is. Geen plantje of beestje is er te bekennen.

En dan dit:









In deze achtertuin is het plotseling een plezier om buiten te zitten. We hebben zelfs (ik schrok er ook van, het overkwam ons gewoon!) gebarbecued; barbecuen deden we tot op heden alleen als het door anderen was georganiseerd in een tuin die wél mooi was.

De voortuin was op zich wel redelijk tuinachtig (Grond: check. Plantjes: aanwezig. Onkruid: in overvloed.) maar kon ook wel een kleine make-over gebruiken. Voorlopig vind ik het zeer geslaagd. De planten moeten natuurlijk nog groeien, en een tuin evolueert altijd, maar het plan is: een beperkt kleurenschema (alles tussen roze en blauw, plus wit) en een opstelling van hoge planten achter, middelhoge planten in het midden en lage planten voor. (Zó origineel! Grapje.)
In elk geval durf ik nu weer naar buiten te kijken. En hoef ik me niet meer te schamen wanneer er iemand aan de deur komt.




Het mooiste vind ik de vijf verschillende kamperfoelies die ik heb geplant. Drie bloeien er al, de vierde en vijfde moeten nog beginnen met groeien. Die zullen hopelijk volgend jaar wel in bloei raken.
En ik kan niet ophouden met het maken van foto's. Als de winter volgend jaar wéer zo lang duurt, of de zomer opnieuw zo koud is, dan is het fijn om een bewijs te hebben dat alles toch ooit een keer weer groen wordt.

*Noot voor als ik (of jij) dit over een paar jaar teruglees: Op 30 maart lag er nog sneeuw. En in deze zomer van 2013 was het de hele week van 30 juni nog zo kil dat de kachel aan moest en we buiten nog onze winterjassen nog droegen.


2 reacties:

Consuminderenmetplezier zei

Mooi! Wat is je tuin prachtig geworden, hopelijk kun je er nog heel veel mooie dagen in en van genieten!

Jolanda zei

Prachtig zeg! Dat was het harde werken zeker waard!!