Eten
Voordat ik op vakantie ging wist ik het zeker: deze keer zal ik me ook tijdens de vakantie aan mijn suikervrije en tarwevrije dieet houden. Omdat ik me na de vorige vakantie letterlijk een wrak voelde. En dat is toch ook jammer.
Ik kook dus een dozijn eieren voor onderweg, en neem eigengebakken tarwevrij (lifechanging) brood mee: op alles voorbereid.
Maar dan eten we een ei en zegt dochter J. dat ze vindt dat er een rare nasmaak aan zit. Prompt lijken de overige tien eieren een akelig mogelijk-verrot luchtje te hebben. Ik lust ze niet meer. Na drie dagen in afwachting op het aanrecht in het appartement belanden ze in de vuilnisbak.

En dan kom ik in de supermarkt. Rote grütze. Met vanillesaus! Dat moet ik toch beslist kopen, dat kan ik alleen maar in Duitsland eten! Heerlijk zurig, hard roggebrood. Dat roosteren en eten met roomboter. Zure zult! Niet te versmaden. Duizend soorten chocola, waarvan we tenminste toch een paar soorten willen proeven. Onbeperkt thee en wafels eten met zwarte bessen of kersen en slagroom. Stukje bij beetje geef ik toe. Tot die ene avond. Na één bijzonder chocolaatje (puur met sinaasappelmarsepein, paste prima bij de heerlijke sinaasappel-gemberthee) te veel is het genoeg. Nu echt. Ik koop alvast kefir in een potje. Vanaf morgen weer helemaal gezond. 

Dat goede voornemen redt het nog niet eens tot de volgende ochtend. Om zeven uur word ik wakker (ik pas mij langzaam aan het vakantieritme aan, ha!) en maak ik thee. En ik besluit de dag te beginnen met een Bounty puur, want dan hoef ik daar de rest van de dag geen interne discussies meer over te voeren. Ja, zo wordt het natuurlijk nooit wat, kefir of geen kefir.

Apfelstrudel met vanillesaus, die valt een beetje tegen. Nog een keer apfelstrudel bij wijze van vergelijkend warenonderzoek. Gepaneerde schnitzel. Alles is ook zo lekker in Duitsland. De kefir staat nog in het potje.
Ach, de vakantie is bijna over, troost ik mijzelf. Het is maar een week. En ik ken mijzelf, hierna ben ik weer een jaar helemaal gezond bezig. Niet zo moeilijk: in Nederland is gelukkig niks lekkers te koop.

2 reacties:

kniepertie zei

Jaha die duitsers ;) die weten wat lekker is,
groet

drOOmedaris zei

Whahah, zo herkenbaar! Ik had erg gezonde voornemens, maar daar is op vakantie geen bal van terechtgekomen. Duitsland zou helemaal funest zijn geweest, ik ben wild van Duitse broodjes!