4 maart 2015. Onthoud die datum. Dat is de dag dat ik Marie Kondo leerde kennen. Marie wie? Komt zo.
Marie Kondo kwam binnen via een omweg. Op 28 februari 2015 stond er een artikel in de Volkskrant van Aaf Brandt Corstius. Ik hou van Aaf. Alleen haar fijne initialen doen mijn bibliothecaris-hart al sneller kloppen. Ik hou ook van de Volkskrant, maar jammer genoeg was mijn abonnement juist een week voordien geĆ«indigd. Maar gelukkig is er Facebook. En via Facebook kwam ik op het spoor van Aaf, en zodoende op het spoor van Marie Kondo.
Het artikel  van Aaf ging over opruimen. En niet zomaar opruimen, nee het ging over een boek dat ze gelezen had. Dat Boek was geschreven door Marie Kondo en heette 'The life-changing magic of tidying up. The Japanese art of decluttering and organizing.' Die titel!



Wat Aaf erover schreef leverde al zoveel aha-erlebnisse op, dat ik mijn kledingkast ging opruimen volgens de KonMari-methode voordat ik ook nog maar een letter gelezen had van het magische boek zelf. 
Nou is dat op zich wel snel, maar voor mijn persoon misschien niet zo heel bijzonder. Ik heb op dit blog al vaker geschreven over opruimen, minimalisme en 'declutteren met Flylady', en weggooien is wel iets wat ik kan. Ik zou het bijna een hobby kunnen noemen. Nee, het bijzondere komt nog.
Ik whatsappte mijn dochter van zestien, wier kamer in een continue staat van ontploffing verkeert: "Volgens mij kun jij ook opruimen als je dit artikel leest." Waarop ze terug appte: "Niet van die vieze praatjes mam." Want opruimen hoeft van haar niet zo erg. Ze vindt het prima om over alle troep heen te stappen, en waarom zou je snoeppapiertjes weggooien als ze ook gewoon jaren in je kamer kunnen rondhangen? Nou dan.
Ze las het artikel toen ze thuiskwam. En terwijl ze nog maar halverwege was zei ze: "Ik wil NU beginnen met opruimen!" Aaf Brandt Corstius verdient een standbeeld. Het mag zelfs bij mij in de voortuin. 
Natuurlijk ging ze niet onmiddellijk opruimen, want eerst gingen we een hele tijd lyrische reviews over het boek lezen op Amazon.com (en ook een klein aantal reviews van mensen die vinden dat Marie Kondo OCD heeft of anders gewoon knettergek is). Reviews lezen op Amazon is trouwens naast weggooien en opruimen ook een heel interessante hobby. Het kost niets, en je leert enorm veel over de menselijke geest.
Enfin, twee dagen later gebeurde het dan toch. Een uurtje hard werken leverde dochter VIER vuilniszakken vol kleding op, en een keurig opgeruimde kledingkast. Plus dat er een hele kast leeg overbleef. Ik kon mijn ogen niet geloven. Pure magie! 
Ondertussen appte ik wat heen en weer met mijn collega, die ook al aan het kondo'en was geslagen, naar aanleiding van Aafs verhaal. En ook haar dochter - net zo'n sloddervos als de mijne, maar dan met een heel huis om te laten ontploffen -  had eindelijk het licht gezien. En allemaal waren we zo blij en vrolijk en wilden we nog meer dingen wegdoen.
En dat alleen maar op grond van de flintertjes informatie die we hadden opgepikt uit de krant. Haal je hele kast leeg, verzamel al je kleding. Neem elk kledingstuk in de hand, en vraag jezelf af of je een 'sparkle of joy' voelt. Niet? Dan kan het weg.
Die sparkle of joy, die doet het hem. Het is een totaal ander insteek dan de dingen die je normaal overweegt als je probeert keuzes te maken. (Maar ik heb het misschien ooit wel nodig. Maar ik heb dit gekregen, ik kan het toch niet zomaar achter de rododendrons sodemieteren). Plotseling zie je in dat je ontzettend veel dingen om je heen hebt die heel andere gevoelens oproepen dan joy. Ergernis, schuldgevoel, melancholie, onrust, spijt. Waarom zou je je omringen met dat soort gevoelens als je je ook kunt omringen met alleen maar dingen waar je echt gelukkig van wordt?
Ik wil enkel sparkles of joy om mij heen! Ik kan niet wachten totdat ik wat meer tijd heb om alles aan te pakken volgens de methode van Marie Kondo. Ik voel dat ik heel veel dingen kan bedanken en loslaten. Dat bedanken is ook een KonMari-dingetje, maar dat moet je toch echt zelf gaan lezen. Ik kan het hele verhaal gaan herhalen, maar ik doe dat vast niet zo goed als Aaf. 
Lees het artikel van Aaf Brandt Corstius hier.
Het boek van Marie Kondo is inmiddels ook in het Nederlands verkrijgbaar onder de vreselijk saaie titel 'Opgeruimd', Ik raad je aan om de Engelse vertaling te kopen, want: magic en hardcover en bovendien goedkoper. Bijvoorbeeld bij Bol.com.

3 reacties:

oma zei

prachtig!

De Biobloghurt zei

Je dochter is al even geestig als jij :)
Hier in huis wordt ook al druk gekondo't/gekonmard.

Firma Fluitekruid zei

Ah, jij bent ook al in de ban van Kondo!Ik heb het niet gelezen, maar ben via alle blogs toch geinspireerd geraakt.

Wat heerlijk om iemand weer eens Wim Sonneveld te horen citeren ('...en dan de geschenken ongemerkt achter de rododendrons sodemieteren') dat maak ik niet zo vaak meer mee, ik begin me steeds meer een dinosaurus te voelen omdat ik veel van die oude conferences nog bijna woordelijk weet. :-)