Er is deze week veel over geschreven: Te Gezond Eten.
Kranten plaatsten sensationele koppen over de ondervoede kinderen van hoogopgeleide ouders, de Linda van deze maand had als thema 'Rot toch op met je chiazaad!" en Facebook en Twitter ontploften zowat door de reacties op deze artikelen. De voorstanders van 'gezond eten' voelden zich aangevallen, en de tegenstanders namen nog een patatje oorlog om het te vieren.

Ik zag het allemaal aan met een glimlach, want ik ben dan wel van het gezonde eten, en lust ook wel een superfoodje hier of daar, maar ik ben ook van het relativeren en de zelfspot. Meestal check ik even het onderzoek waar de krantenkop op gebaseerd is, en dan blijkt het allemaal reuze mee te vallen en is de uitkomst lang niet zo spectaculair als het in de krant gebracht werd.

Ik was van plan om lekker door te gaan met gezond eten. Inderdaad: ik ben er zo eentje die geen tarwe eet; niet vanwege de 'Broodbuik'hype, maar omdat ik op tarwe reageer met buikpijn en spierpijn. Af en toe als ik echt brood wil, eet ik speltbrood. Wel lekker stevig volkoren speltbrood uit de natuurwinkel natuurlijk, want dat is tenminste gezond. En gezond is het nieuwe dun, (of het nieuwe zwart, daar wil ik af wezen).
Verder eet ik yoghurt met lijnzaad en chiazaad en noten. Af en toe een smoothie met groene bladgroenten er in. Wekelijks een paar keer linzen, want peulvruchten zijn vezelrijk en gezond. En groenten, gekookt maar ook rauw in de salades. Ik ben het type van zelfgemaakte soep meenemen naar mijn werk. En geroosterde bloemkoolsalade met walnoten. Jup.

Jammer dat ik me alleen de laatste jaren niet zo heel veel beter ben gaan voelen. Sinds een paar jaar leek ik juist wel hoe langer hoe allergischer te worden. Wijn? De vlekken slaan me uit. Peper? Uitslag in mijn gezicht. Pollen in de lucht? Jeuk en uitslag.
Steeds vaker begon ik me af te vragen waar ik NU weer op reageerde. En hoe is het in vredesnaam mogelijk dat als ik met vakantie ben en even het hele gezonde eten aan de kant schuif en leef op Kuchen en Rote Gruetze, ik nergens uitslag heb? Raadsels.

Nou, die raadsels zijn nu opgelost. Het antwoord? Ik eet te gezond! Ik zou het niet geloofd hebben als ik het niet zelf had meegemaakt. Het is bijzonder ironisch dat ik er juist deze week achterkom, maar het is waar.

Vandaag ging ik wegens bovengenoemde klachten naar een mesologe. Mesologie verbindt wetenschappelijke en traditionele kennis en houdt dus wat het midden tussen regulier en complementair. Je tong en pols worden beoordeeld, je organen worden gevoeld, en je wordt doorgemeten op 80-100 meridiaanpunten.

Ik had al een uitgebreid vragenformulier ingevuld vooraf, waarin ik al mijn klachten kon aangeven en een overzicht gemaild met wat ik zoal eet.
Een aanvullende vraag die de mesologe vandaag stelde was: Ben je toevallig allergisch voor nikkel?
Ja! Inderdaad, sieraden met nikkel veroorzaken flinke eczeem bij mij.
Haar tweede vraag was: weet je dat in sommige voedingsmiddelen ook heel veel nikkel zit?
Eh...nee. Daarover had ik nooit zo nagedacht.
Een voedingsmiddel dat veel nikkel bevat is tarwe, legde ze uit. Nou, wat toevallig! Geen wonder dat ik daar op reageer! dacht ik nog blij, want misschien gloorde er licht aan het einde van de allergietunnel.
Het doormeten van de meridianen leverde meer informatie op. Geen volkorenprodukten moet ik meer eten. Geen zilvervliesrijst. Geen rogge. Geen soja. O, en verder geen noten, lijnzaad, tonijn uit blik, pastinaak, peulvruchten, havermout, thee en chocola.

En dat waren (zag je hem aankomen?) min of meer de hoofdbestanddelen van mijn eetpatroon tot nu toe.

Ik ben duidelijk, zoals de mesologe het noemde, het type 'blije macrobioot'. (Echtgenoot zei naderhand opmerkzaam: "Dat klinkt alsof ze eigenlijk bedoelde 'blije idioot'."  Maar wat weet hij er van? Hij eet havermoutpap noch chiazaad.)

De lijst met nikkelrijke voedingsmiddelen is nog veel langer, en ik begrijp nu waarom ik me maar steeds niet gezond voelde. Ik at 'gezond', maar té gezond. Die enkele keer dat ik een boterham at, had ik gewoon een witbroodje moeten eten in plaats van dubbelbiologisch supervolkoren gedesemd spelt. En de roggebrood en zilvervliesrijst moeten ook het raam uit. Sla is uit den boze voor mij, net als taugé of andijvie. Echtgenoot en jongste dochter (die een verbond hebben om stiekem Marsen en Snickers naar binnen te smokkelen) hebben verschrikkelijk hard gelachen om deze wending in de gebeurtenissen.

Zelf moet ik  nog even wennen aan hoe mijn nieuwe dieet eruit gaat zien. Cream crackers met roomboter en ham zijn 'goed' maar dat voelt zo...ongezond.
Gelukkig mogen heel veel groenten en fruit nog wel. En zalm. Maar ik kan nu serieus zeggen: rot toch op met je chiazaad.
En ik was echt de laatste die gedacht had dat ooit te zullen zeggen. Het was een veelbewogen week.


2 reacties:

Het rijke wijf zei

Oh creamcrackers, ja die zijn lekker. Met roomboter EN hagelslag. Voedingsmiddelen met nikkel. Daar had ik nog niet van gehoord. Ik heb je blog net ontdekt. Wat heb je dat leuk gedaan met je kopjes etc op je blog. Op mijn persoonlijke blog heb ik wel een kleurrijke lay out. Op mijn rijke wijf blog is het een saaie bedoening.

Nou ik voeg je blog toe aan mijn leeslijst. Ben benieuwd of je je binnenkort beter voelt. Ik hoop het wel voor je.

Fijn weekend.

Firma Fluitekruid zei

Haha,ik moest wel erg lachen om dat 'Rot toch op met je chia-zaad.'
Ik probeer ook gezond te eten (wat overigens maar gedeeltelijk lukt), en raak soms al in de war van alle tegenstrijdige adviezen (bv. over of iets nou wel of niet basevormend is, en of yoghurt nou wel of niet 'mag', en of natuurlijke fruitsuikers nou wel of niet gezond zijn). Maar jij moet nou helemaal de weg wel kwijt zijn! Succes met het laten vieren van de teugels...